Friday, October 26, 2012

Potatisens dag

Idag, den här vintriga oktoberfredagen, är det "Potatisens Dag" Tanken är att fira att potatisen är skördad och tillgången god. Förhoppningen är att det ska serveras potatis såväl hemma som i skolar, på äldreboenden, sjukhus och restauranger. Bakom dagen står Potatisakademien. Det börjar bli vanligt att ge olika bakverk, maträtter och företeelser en särskild dag. Blir det för många dagar att hålla ordning på, är det lätt att missa alla. Hur som helst - en så användbar knöl som potatisen, måste förstås uppmärksammas. Lite åtsidosatt i dessa kolhydratfientliga tider, men jag tror att den klarar sig bra ändå. För tänk så mycket potatis passar till; krämig gratäng, bakad i ugnen, stuvad, strimlad, tärnad, skivad, pressad eller mosad. På sommaren kall i potatissallad och bäst av allt som helt färsk nypotatis. Just när det är kallt är potatis- och purjosoppa perfekt som lunch eller lätt middag. Ha en trevlig helg!

11 Comments:

Anonymous Josefina said...

Äsch då, det missade jag - att det är potatisens dag idag! Jag som älskar potatis. Livet vore trist utan potatis! :) Eg är det godast med en perfekt kokt potät ...

Kram och ha en mysig helg!

9:51 PM  
Blogger Ninni said...

Ännu en dag som jag missat. Visst är det lite för många att hålla reda på ;) Men jag gillar den mångsidiga potatisen. Jag skulle ha svårt att klara mig utan den. Speciellt nu på hösten och vintern då kan man göra goda gratänger och soppor.
Må så gott!
Ninni

9:37 AM  
Anonymous Kersti said...

Hej är på bloggtur. Det var länge sedan. Känner att jag saknat det en smula. Hoppas att allt är bra med dig.

9:09 PM  
Anonymous Josefina said...

Saknar dina inlägg jag också! Ha en härlig helg! :)

9:42 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Hej

Skulle bara titta och säga grattis till boken. Super kul!
Annika

11:16 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Josefina: Men det bästa är att just potatisens dag kan man ha nästan varje dag och när som det passar en själv bäst!

Ninni: Gratänger och soppor är perfekt vintermat. Det är definitivt omöjligt att hålla reda på alla dessa dagar och egentligen inte ens viktigt.

Kersti: Allt är bra med mig, däremot hinner jag inte heller kika runt i bloggvärlden särskilt ofta - inte blogga heller.

Josefina: Jag med, det blev inte någon fart på bloggandet nu heller. Har varit tvungen att prioritera annat. Sen har jag nog kommit av mig också.

Annika Christensen: Tack snälla! Vad kul att du sett den. Hur hittade du den, det dröjer ju fortfarande ett tag innan den kommer?

11:30 AM  
Blogger Annika Christensen said...

Hej igen

Jag såg boken i en bokkatalog.
spännande....
Allt gott
Annika

9:48 AM  
Anonymous Josefina said...

Hoppas att din advent nr 2 varit fin! Kram! Saknar dina ord och bilder!

6:28 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Annika Christensen: Ja, det är jättekul och spännande. Går snart till tryck nu...

Josefina: Tack för att du troget tittar in hos mig. Du är verkligen en riktigt supporter! :)

10:33 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vilka vackra bilder!
God Jul och Gott Nytt År!

9:47 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Kinna: Tack snälla. Jag kikade just in hos dig, vilket sammanträffande. God Jul och Gott Nytt År till dig!

8:17 PM  

Post a Comment

<< Home