Wednesday, October 18, 2006

Månäpplen

Jag har varit på landet i drygt en vecka. Njutit av naturens varma höstfärger, plockat trattkantareller i skogen, eldat i vedspisen, druckit te och framför allt varit med familjen. Även om jag älskar sommaren, måste jag medge att hösten ger ett lugn. Hösten inbjuder till många rogivande sysslor som t ex att ta rätt på alla äpplen. En natt kom höststormen och skakade ner alla fina äpplen som fanns kvar. Tidigt på morgonen, i månens sken gick jag och mina barn ut för att ta hand om de kalla äpplena som låg utspridda i gräset. Vi ville hinna före fåglarna som också har smak för de finaste och mest mogna frukterna. Frukterna hade naturligtvis mått bäst av att bli nerplockade från trädet med varsamma händer, men vi fick i alla fall ihop två korgar med fina äpplen plus en del som gick att använda till en enorm äpplekaka. Jag torkade också äpplen på vedspisen, massor för att spara. Men de smakade så gott att de blev uppätna innan jag hann tillbaka till stan. Något annat gott av äpplen som är så enkelt att man lätt glömmer det är:
GRILLADE ÄPPLEN
Trä upp äpplena på pinnar (blötlagda grillpinnar av trä är bra). Grilla på en vanlig grill tills de blir lite mjuka och börjar pysa. Ät direkt från pinnen. Mums!

2 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Mmm, här är det gott att vara ;)!

http://vardagsglimt.blogspot.com/

hit har jag exilmamman flyttat har nyss blivit bekant med din blogg, det osar gott!

4:43 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Tack, tack och varmt välkommen! Väldigt roligt att ha dig här. Spännande att se din nya blogg, jag ska genast titta in till dig.

11:38 AM  

Post a Comment

<< Home