Tuesday, July 10, 2007

Honungsdoftande blommor



Originally uploaded by nässelblom & choklad
När solen tittar fram ligger en söt honungsdoft i luften. Det är de ljusgula lindblommorna som just nu är som vackrast. Jag plockar dem, torkar och använder dem sedan som förkylningste. Ämnen i lindblomman höjer kroppens temperatur och hjälper på så sätt till att påskynda tillfrisknandet. Det finns till och med undersökningar som visat att barn som varit förkylda och ordinerats lindblomste blivit fortare friska än de som ordinerats antibiotika. De drabbades även av mindre komplikationer. Så när åkommorna inte är allvarliga, har vi mycket hjälp att hämta från naturen!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Lindblommor, spännande.
Fläderblommor har jag i plättar.

8:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har alltid älskat lindblommor för att det doftar så ljuvligt. Men inte visste jag att de var så användbara. Kersti

12:32 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: fläderblommor i plättar, det tycker jag låter spännande. Hur gör du då?

kersti: visst doftar de underbart av sommarhonung. Dessutom användbara och faktiskt ett riktigt gott örtte.

8:01 PM  

Post a Comment

<< Home