Friday, June 08, 2007

Sommarsallad



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Sommar på riktigt! Solen värmer ordentligt och barnen har sjungit alla härliga sommarsånger. Det betyder också att jag kommer att ägna mig mer åt sommarlivet; bad, smultron, grönsaksodling, fika under äppelträdet och liknande hoppas jag på. Tyvärr innebär det mindre bloggande. Då och då kommer jag att lägga in recept och bilder, men om du tycker att det är långt mellan inläggen vet du varför. Idag tänker jag i alla fall bjuda på min pappas goda midsommarsallad. Den passar egentligen när helst man vill ha en sallad, men han brukar göra den just på midsommarafton. Jag tror att han ursprungligen hittade receptet i ICAs tidning Buffé. Min pappa har gott om tålamod, så han skär ut vackra blommor av rädisorna. Det blir snyggt, men det går lika bra att skiva dem.

MIDSOMMARSALLAD ( som tillbehör till 4pers)
Ca 250 g färsk babyspenat
1 apelsin
1 papaya
ca 1 dl torkade osvavlade aprikoser (blötlagda en stund)
1 knippe rädisor

Dressing:
2 msk koncentrerad flädersaft
1 msk balsamvinäger
1 1/2 msk olivolja
1/2 msk pressad citronsaft
1 1/2 msk vatten
örtsalt, svartpeppar

Skölj spenaten, låt den rinna av och riv ev i mindre bitar. Sprid ut på ett stort fat. Skala apelsinen, filea den och skär i mindre bitar. Skala papayan, kärna ur den och skär i mindre bitar. Lägg upp apelsinbitar, papaya och strimlade aprikoser på spenatbädden. Skiva rädisorna och lägg dem ovanpå. Ringla över dressingen.

8 Comments:

Blogger Åsa said...

ojojoj...det vattnas redan i munnen! Låter - och ser ut - hur gott som helst ju. Den salladen är absolut värd en tur genom stan i jakt på en ätbar papaya :) Ta det lugnt Eva och ha en riktigt skön sommar. Jag lovar att "kika in" då och då för smaskig inspiration.

9:03 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: mogen papaya är tyvärr svår att hitta och det är ju det man vill ha. Ha en jättekön sommar du också!

11:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Flädersaft som krydda, lät spännande.

11:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Herregud så vackert...och säkert lika gott! Ska testa detta i sommar. det var intressant med flädersaften i dressingen, ger säkert en härlig smak.Tänkte faktiskt ge mig på att göra flädersaft....fast det gör ont i hjärtat på mig när jag ska nypa av så många vackra fläderblomsklasar ! Hoppas nu att du får en skön sommar och jag ser fram emot dina recept som dyker upp lite då och då. Sen är jag lite nyfiken på vad det är du ska skriva.....som du nämnde inne hos mitt. Är det en hemlis kanske!?
Kram

11:24 AM  
Anonymous Anonymous said...

Låter väldigt smaskigt! Väldigt gott med sallad när det är så varmt ute.

10:15 AM  
Blogger Lella said...

Åh jösses vad det låter och ser gott ut, måste jag prova. Passar bra lagom till midsommar.

11:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wow! underbar sallad låter det som! Den skulle jag vilja testa!

8:54 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: flädersaft är inte dumt.

clara: tack! Ja, klasarna är så vackra, men att göra saft av dem är ändå ett sätt att bevara dem, även om formen är en helt annan. Har jag skrivit att jag ska skriva, då har jag nog tänkt på lite mer vardagliga skrivjobb som skulle bli färdiga. Helt ok, men inte min passion direkt. Önskar att jag hade någon spännande hemlis att berätta. Jo, kanske att jag börjat skriva om mat på Pausa.se. Mer om det längre fram.

kaleen: det är suveränt med sallad på sommaren! Skönt med lite omväxling till varm mat också.

lella: jättegod och lite ovanlig sallad tycker jag. Kul att skära rädisor också om man har lust och tid!

brazilian linda: testa! Du har kanske tillgång till riktigt god papaya hos dig, det kan nämligen vara svårt att hitta här.

12:03 AM  

Post a Comment

<< Home