Tuesday, May 22, 2007

Rutiga kakor till mor



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Bland alla ogräs och grönsaker har det smugit sig in kakbak i gammal god stil. "Sju sorters kakor" har plötsligt blivit välanvänd. Att baka kakor är kul, det går snabbt och man vet exakt vad det är i kakorna. De här blev väldigt uppskattade under en av helgens fikastunder. Schackrutorna har smak av kakao i de mörka delarna och vanilj i de ljusa. Det blir en bra kontrast, både vad det gäller smak och utseende. Kan kanske vara något att bjuda mor på i helgen!

SCHACKRUTOR ca 50 st
4 1/2 - 5 dl vetemjöl (jag tog dinkelsikt)
1 dl socker
200 g smör
Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Ugn 200°C
Hacka samman mjöl, socker och smör. Dela degen i två delar. Smaksätt den ena med vaniljsocker och den andra med kakao.
Dela den ljusa degen i två jämna längder och den mörka i två jämna längder. Lägg en ljus längd bredvid en av de mörka och sedan tvärs om i nästa lager. Låter krångligt, men när du ser längderna blir det tydligt. Tryck till lätt så att de håller ihop. Lägg i plastfolie och låt längden ligga kallt en stund. Skär sedan 3-4 mm tjocka skivor. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter.

6 Comments:

Blogger Åsa said...

:D Dra på trissor! På samma dag har vi lagt in samma recept från samma bok! Det måste vara ett tecken på god smak!

10:35 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: Oj, vad märkligt. Speciellt som vi inte heller är speciellt inriktade just på kakor. Absolut, det måste vara ett tecken på god smak och extrem känslighet för trender! Ska genast titta hos dig.

3:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

Av någon anledning bakade min farmor dessa under julbaket. Blev därför lite komfunderad när jag såg dem här mitt i blommiga maj :) Jättefin blogg föressten. Jag brukar läsa den men detta är första gången jag kommenterar.

5:28 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

en annan åsa: välkommen och stort tack! Vad roligt att du skrev en kommentar! Vad jag vet är kakorna inte speciellt knutna till julen, men traditionerna ser ju olika ut på olika platser och inte minst hos olika familjer. Men jag förstår om du väntar med att baka dem till julen!

11:39 PM  
Blogger lumumma said...

Å, underbara klassiska kakor. Vilken dröm ...

5:06 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: ja, jag har verkligen upptäckt klassikerna. Det trodde jag aldrig!

10:12 PM  

Post a Comment

<< Home