Monday, May 14, 2007

Gröna små hjärtan



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Idag regnar det, himlen är grå och de svarta plåttaken blanka av fukt. Men det är som om gråskalan lyfter fram färgerna ännu mer. Parkens grönska är tydligare, tulpanernas färger mer intensiva och fåglarna kvittrar glatt. Kanske är det naturens sätt att visa att den har längtat efter regnet, även om vi sällan gör det. Ett träd som jag tycker väldigt mycket om är linden med det vackra latinska namnet tillia cordata. Bladens gröna färg är ljuvlig och formen påminner om ett hjärta. När blommorna kommer längre fram i sommar fylls luften av doften av söt nektar. De gulvita blommorna är bra till örtte vid förkylningar.
Här har jag använt späda blad till en sallad blandad med annan sallad, tomat och mozzarella (fetaost skulle också passat bra). Gott! Men har du tillgång till en lind och plockar bladen, tänk på att vara varsam. Träd är känsliga varelser. Plocka bara lite åt gången, annars blir grenarna så tråkigt tomma och trädet mår inte bra.

4 Comments:

Blogger Ilva said...

ÅÅÅ, grannen har precis beskurit sina två enorma lindar, nu får jag hitta andra! Och jag har precis upptäckt lindblomste, det är underbart! Tänk att jag inte uppskattat det förrens nu...

7:22 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: det är inte bara gott. I USA har man gjort tester med lindblomste. Förkylda barn i en grupp ordinerades lindblomste och vila, en annan grupp fick antibiotika. Till läkarnas förvåning visade det sig att de som fick antibiotika behövde längre tid på sig för att bli friska och fick oftare följdsjukdomar. Så vid vanliga förkylningar är lindblomste värt att testa. Varför skriver jag inte ett inlägg om det här?

9:27 AM  
Blogger Ilva said...

Ja varfòr? Undrar om det funkar som immunssystemsuppbyggande, det skulle vara perfekt!

7:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Med tanke på att antibiotika är ett läkemedel som används mot bakterier, medan förkylningar beror på virus, så är det kanske inte så konstigt att antibiotika inte var verksamt mot barnens förkylningar. Samtidigt tar en antibiotikakur på krafterna, så det är heller inte så konstigt att de barnen hade lite svårare att återhämta sig, tänker jag mig.

2:33 AM  

Post a Comment

<< Home