Monday, May 07, 2007

Kirskålspaj



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Nu har jag gjort kirskålspaj! Det blev gott, så jag delar med mig av receptet. Har du kirskål i din trädgård är det enkelt att plocka där, annars får du försöka hitta en trafikskyddad plats. De späda bladen är allra godast, men är de grövre kan du förvälla dem längre. Den här tiden är bra att plocka dem, men mot sensommaren kan smaken bli för skarp. Kirskål har en speciell lite pepprig smak, den har mer smak än t ex nässlan. Jag gillar den och jag hoppas att du också kommer att göra det. Våga testa!

KIRSKÅLSPAJ
Pajdeg:
2 dl dinkelsikt (eller vetemjöl)
1/2 dl dinkel fullkornsmjöl, för en finare pajdeg, ta 2 1/2 dl siktat mjöl
50 g smör
1 dl kesella

Fyllning:
1 gul lök, hackad
1 morot, riven (kan uteslutas, men pajen blir matigare med morot)
2 liter färsk kirskål eller motsvarande mängd fryst
örtsalt, timjan eller basilika

2-3 ägg
ca 2 dl mjölk och grädde blandat
örtsalt, svartpeppar, timjan eller basilika
2 dl riven ost, gärna med lite smak

Ugnstemperatur 200 °C.
Hacka ihop ingredienserna till pajdegen. Låt gärna degen vila svalt ca 30 minuter. Klä en pajform, pricka botten med en gaffel och förgrädda skalet 10 minuter. Har du en pajdeg du brukar göra, kan du använda det receptet.

Hacka löken, fräs varsamt i olja eller smör. Fräs även de rivna morötterna en stund. Krydda med örtsalt och timjan eller basilika. Rensa bort grova stjälkar och fula blad från kirskålen och skölj den. Koka upp vatten och förväll kirskålen någon minut. Är bladen grova behövs längre tid ca 10 minuter. Häll av vattnet och krama ur de förvällda bladen ordentligt. Hacka dem.
Fyll det förgräddade pajskalet med lök- och morotsblandningen. Lägg över den hackade kirskålen och krydda även den med lite örtsalt. Blanda ägg och mjölk/grädde och lite av osten i en bunke. Krydda med örtsalt, svartpeppar och ev timjan eller basilika. Vispa ihop äggstanningen och häll den över pajen. Sprid ut riven ost. Grädda i 200°C i ca 30 minuter. Ät tillsammans med sallad. Protein som passar till är rökt lax, tunna skivor av kalkon eller bönröra.

17 Comments:

Blogger Husmodern said...

Ser god ut! Och vilken fin bild!

2:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums, det ser och låter jättesmaskigt!

Pojken

3:14 PM  
Blogger Tankevågor said...

Aldrig tänkt på att man kan ha kirskål i en paj fast jag mycket väl vet att den går att äta. Ska minsann ut och kolla om jag kan hitta något bra ställe med kirskål.
Man får väl skynda sig för att de ska gå att få späda. Allt växer så fort nu. Nässlorna var redan på väg att bli förstora såg jag...

6:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

husmodern: Tack! Jag gillar den i alla fall.

pojken: Du får provsmaka den!

londongirl: Det är kul att ta vara på det som man själv kan plocka i naturen. Ja, vad fort allt växer, för fort tycker jag. Jag vill hinna med bättre.

7:41 PM  
Blogger Kerstinsdottern said...

Kirskål är jättegott...och vi har massor av den varan!

11:39 PM  
Blogger lumumma said...

Du har så härlig mat! Vad är det för små blommor? Kanske står i texten ... ska läsa den en gång till ... :)

10:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Härligt...jag ska testa detta idag och har skrivit ett inlägg och hänvisat hungriga besökare hit! Jag skulle skriva ut detta recept nu och höll på att skriva ut hela din blogg ...hihi, teknikens under , är inte så haj på det här bevisligen. men jag lyckades hitta avbryta-knappen som väl var!
Tack för fina recept och vackra bilder!
Ha det bra...jag återkommer när jag ätit av pajen och berättar vad jag tyckte om smaken!

11:37 AM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Nu är jag så trött på kirskål och sniglar och alltihopa, ska nog lägga sniglaran i pajen med...

12:23 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

gerda-thyra: vad kul att höra att du gillar kirskål, då är det inte bara jag som gör det. Och har du gott om den så får du billig mat et tag. (Fast jag förstår om man tröttnar på att ha trädgården full.)

lumumma: Tack snälla du! Nej, det står inte i texten. Det är löktravsblommor. Får nog ta och skriva ett inlägg om dem.

clara: tack och vad spännande att höra om du gillar pajen. Jag hoppas verkligen det! Lite överdrivet att ha hela bloggen utskriven.. Jag har tyvärr inte haft tid att göra ett receptregister ännu. Nu ska jag titta på ditt inlägg.

hannele: jag förstår dig, men sniglar i pajen -nej, nej, nej. Visserligen tycker många att det är en delikatess, men inte Nässelblom.

1:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad kul! Vi har stora mängder kirskål på landet som vi planerar att kväva till döds, men man kanske ska äta upp lite av den först då?

2:34 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Spännande, jag provade kirskål förra året och tyckte inte om det. Kanske borde provas igen.

om att skriva ut så kan man trycka på pemalänken och få upp bara den sidan och sedan skriva ut så slipper man få fram hela bloggen i skrivaren. =)

3:39 PM  
Blogger Linda said...

Jag tänkte samma sak som Carolina... hoppas de inte har blivit för stora till helgen! Det är så många som har publicerat roliga recept med kirskål.

6:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

carolina: provlaga först! Men jag vet att kirskål kan vara en mardröm i trädgården. Den sprider sig för mycket.

kinna: testa, men alla behöver ju inte gilla kirskål heller. Tack för tipset när det gäller utskrifter!

linda: aha, med många recept får ni användning för all kirskål. Lycka till!

10:05 PM  
Blogger Poppins said...

Oj, det lät spännande! Har ingen kirskål i trädgården (som tur är fast nu undrar jag). Däremot mördarsniglar men jag tror inte jag vill ha något recept på dem :)

10:06 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

poppins: välkommen hit. Du ska nog vara glad att du slipper kirskålen i din trädgård, men om man nu har den där kan man försöka bli vän med den. Du får leta på andra platser (beror förstås på var du bor). Recept på snigelanrättningar lovar jag att du slipper hitta här!

10:23 AM  
Blogger Lella said...

Hmmm, kanske kan vara något för mig. Jag för ett heligt krig mot kirskålen i vår trädgård och vad vore bättre än att äta upp den!!
Tack för tipset, ska dela med mig receptet till min kompis som också är på krigsstigen ;o)

9:31 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lella: ja, det vore ju ett sätt att kunna stå ut med kirskålen och se något positivt hos den. Jag förstår att man kan bli trött på att ha den i sin egen trädgård. Hoppas att du gillar pajen!

10:30 AM  

Post a Comment

<< Home