Wednesday, April 18, 2007

Kärleksmums



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Var dags glimt påminner mig om att tillvaron inte bara handlar om ogräs. Hon befinner sig i Ticino och önskar sig ett recept på ”Kärleksmums” och visst är det dags för lite choklad. Jag höjer blicken från marken och bjuder i stället på denna klassiker som även kallas ”Snoddas” av någon anledning. Men visst låter "Kärleksmums" godare?

KÄRLEKSMUMS ca 30 mindre bitar
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk

Glasyr:
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl siktat florsocker
Garnering: kokosflingor

Ugnstemperatur: 175°C
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna, mjölken och matfettet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, ca 30x40 cm. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 15 min (känn efter att den är klar). Låt svalna.
Gör glasyren: Smält smöret. Rör ner de övriga ingredienserna tills du får en slät smet. Bred glasyren på kakan. Strö på kokos. Skär sedan kakan i bitar. Förvara svalt annars smälter glasyren.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hemma hos mig heter dom Mocca rutor, men jag måste erkänna att Kärleksmums låter trevligare! :)

6:31 PM  
Blogger Sara Rudenmo said...

Jag vet inte varför de kallas Snoddas hos mig, men Snoddas, som kommer från grannstan, gillade säkerligen dessa kakor.

6:51 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Åh tack TACK! Kärt barn har många namn : ) Bakade du dem nu?! Med tanke på bilden.

Önskar att min kök redan skulle lukta kärleksmumsar!

7:59 PM  
Blogger lumumma said...

Å, kärleksmums! Vad bra, nu vet jag vad jag ska baka till dotterns kalas i helgen! :)

9:28 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kaleen: välkommen hit! Ja Kärleksmums låter väldigt fint även om moccarutor är beskrivande.

sara r: undrar om det är så? Intressant. Nu vill jag pröva att göra veganska Snoddas. Bloggidé kanske.

var dags glimtarn: Varsågod! Jag blev inspirerad att snabbt baka lite Kärleksmums. Jag insåg att det behövdes lite choklad bland ogräset.

lumumma: Vad kul, ha det gott och trevligt!

10:33 PM  
Blogger natz said...

åh kärleksmums! tror inte jag har ätit det sen jag var liten. försöker hela tiden leta efter nya spännande kakrecept så jag glömmer liksom bort de där självklara klassikerna. får bli ändring på det nu ;)

10:43 PM  
Blogger Åsa said...

Ja visst - Kärt barn har många namn! :) Prövade nyss nytt recept på värsta chokladkakan med smält choklad, smör och massor av ägg, men den blev inget bra (borde stått lite längre i ugnen) och smakade nästan bara smet. Blev så besviken så nu ska det minsann bakas gamla hederliga kärleksmums, snoddas, moccarutor eller helt enkelt chokladrutor med kokos :)

8:47 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

natz: jag glömmer också bort dem. Det är kul att göra nytt, men ibland är det att krångla till det. Förhoppningsvis har de ganla recepten överlevt för att de är bra/goda.

åsa: vad trist med din kaka. Irriterande när man lagt tid och möda på att baka och förväntar sig en delikat dessert. Du får ta nya tag och pröva denna klassiker i stället.

12:57 PM  

Post a Comment

<< Home