Wednesday, April 04, 2007

Glutenfri chokladkaka med påskkycklingar



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Nästan påsk. Påskkärringarna börjar göra sig startklara för sin resa till Blåkulla. Godisaffärens påskharar står i raka led. Sockriga tittägg glittrar och förtrollar. Påskliljorna lyser härligt gula och kämpar för att hålla sig uppe i vinden. En härlig helg, tycker jag. Ett tillfälle att vara lite vårledig utan några större förpliktelser. Bara vara och passa på att träffa dem man vill. Kanske laga någon vårig mat eller en chokladkaka...Med receptet nedan får du en chokladkaka med kraftig smak av mörk choklad, vill du i stället ha en mildare med kakao och kesella eller ricotta får du titta här.

GLUTENFRI CHOKLADKAKA
200 g mörk chokladkaka 70% är gott (tycker jag)
200 g smör
2 dl strösocker
4 ägg
2 1/2 dl maizena majsstärkelse
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form, gärna med löstagbara kanter, och strö maizenamjöl i den.
Bryt chokladkakan i bitar och smät i vattenbad. Dela smöret i mindre bitar och låt det smälta med chokladen.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda maizenamjöl och bakpulver i en egen bunke. Rör ner choklad och smörsmeten i äggsmeten. Tillsätt mjölblandningen. Häll smeten i den smorda och bröade formen. Grädda i ca 20-25 minuter i 200 grader. Låt kakan svalna. Servera samma dag eller dagen efter. Dekorera med marsipankycklingar och godisägg. Servera med grädde.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mums, chokladkaka borde man baka (jag använder potatismjöl, också glutenfritt).

6:07 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: det är gott och trevligt att bjuda på, men allt kan man inte hinna med. Du har ju dekorerat din trädgård alldeles fantastiskt!

10:14 PM  
Blogger Linda said...

Den låter supergod! Nästan laktosfri också! (Om man bortser från smöret...)

8:13 AM  
Blogger Ilva said...

Vilket bra recept! Och fin bild!

8:34 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

linda: smöret går förstås att byta till margarin om du vill undvika laktos helt. Jag använder inte så mycket mjölkprodukter, men i bakning väljer jag oftast smör.
ilva: Tusen tack! Chokladkakan blir jättegod.

9:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vet inte riktigt hur jag kom hit, men jag blev kvar en bra stund. Trevlig sida med många foton! Och chokladkakan ser ju jättegod ut!

10:24 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

millan: stort tack och välkommen hit. Hoppas du tittar in fler gånger. Pröva att göra chokladkakan, den är god även efter påsk - då kan man ju hoppa över kycklingarna!

1:06 PM  
Blogger Matilda said...

Den ser jättegod ut! Vad gäller smör finns det laktosfritt smör nu, eller så kan man ju göra eget av laktosfri grädde...jag föredrar också smör över margarin, men har laktosintoleranta i släkten.

Har ett glutenfritt chokladkakerecept på min blogg också, fast det är kakor i portionsformar.

7:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Gjorde kakan ikväll, och tro mig, den är helt fantastisk!
Tack så mycket för receptet!
Jag använde mörk choklad med halloncrisp... mums!
Det här är det första lyckade glutenfria receptet.
Jag använde också mjölkfritt smör.

10:44 PM  

Post a Comment

<< Home