Wednesday, March 28, 2007

Nybakade dinkelbaguetter



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Nybakat bröd sprider trivsel och en känsla av lugn omkring sig. Att baka är till och med avkopplande. De här dinkelbaguetterna tar lång tid att göra eftersom de ska jäsa länge, men själva arbetsinsatsen är liten. Jag byter ofta ut vetemjöl mot dinkelmjöl som jag tycker har mer smak och dessutom bättre innehåll. Eftersom dinkelmjöl är ganska dyrt, kan man även välja att ta hälften vetemjöl och hälften dinkelmjöl. Gott till soppa, sallad eller som picknickmackor med något gott pålägg.

DINKELBAGUETTER 4 st
25 g jäst
5 dl kallt vatten
1 tsk salt
1 msk olja
ca 15 dl dinkelsikt (jag tog ca 12 dl dinkelsikt och 3 dl dinkelmjöl/fullkorn)

Smula jästen i en bunke. Rör ut den i det kalla vattnet. Tillsätt salt, olja och ca 13 dl av mjölet. Knåda degen länge, tills den är smidig. Tillsätt ev mer mjöl under knådningen. Låt jäsa under bakduk ca 1,5 timme. Arbeta ner degen och låt jäsa ytterligare ca 20-30 minuter i bunken.
Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till 4 baguetter. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper i ca 30 minuter. Grädda i 250 grader, ca 15 minuter. Låt svalna under bakduk på galler.

2 Comments:

Blogger Sara Rudenmo said...

Sent omsider har jag nu äntligen antagit utmaningen du skickade vidare till mig. Dinkelbaguetterna verkar goda. Imorgon får jag äntligen en assistent till låns, så i helgen ska det bakas bröd.

11:43 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Baguetterna är verkligen goda! Bra med en assistent, då kommer vi få se bröd hos dig snart. Jag gillade dina tips på pålägg väldigt mycket.

10:21 AM  

Post a Comment

<< Home