Thursday, March 15, 2007

Fänkåls- & apelsinsallad


fennel & orange
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Jag gillar att laga mat. Ändå är de flesta rätter jag gör väldigt enkla, har jag upptäckt. Ett skäl är naturligtvis att tiden inte räcker till för att laga komplicerade rätter i vardagen. Men jag tror också att det beror på att min matlagning innehåller mycket grönsaker som ofta är godast nästan naturella. Idag blir det just en sådan enkel sallad med några av mina favoriter.

FÄNKÅLS- & APELSINSALLAD
fänkål
blonda apelsiner
rucola eller liknande sallad
balsamvinäger
olivolja
örtsalt, lite svarpeppar

Ansa fänkålstånden och dela dem i klyftor. Bräsera dem i olja och balsamvinäger. Krydda dem med örtsalt och svartpeppar. Filea apelsinerna i skinnfria klyftor. Blanda rucola, apelsiner och fänkål. Ringla ev över lite olivolja.

4 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Fänkål har jag mest ätit till fisk, alldeles för sällan.

9:41 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: det går att göra så mycket gott med fänkål, förutsatt att man gillar smaken förstås. Testa t ex att rosta dem i ugnen med lite andra blandade grönsaker.

9:50 PM  
Blogger Maria said...

Åh vad det låter gott och fräscht! Måste testas vid tillfälle. :-)

8:56 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

maria: det är det! Smakerna passar fint ihop, så testa det.

9:20 AM  

Post a Comment

<< Home