Tuesday, March 06, 2007

Avokadoröra


avokado 1
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
I helgen firade en av mina döttrar födelsedag med tjejmiddag. Tio tjejer samlades i köket , åt , pratade, pratade och skrattade. På bordet fanns tacos, sallad, ost, majs, tomater, tomatsås och massor av guacamole. Avokadoröran har varit glömd ett tag hemma hos mig, så nu vill jag påminna om hur god och användbar den är. Den passar som dip till råa grönsaker eller majschips och även som tillbehör till annan mat. Här är mitt favoritrecept på guacamole.

GUACAMOLE, ca 4 port
1/2 liten gul lök, finhackad
1 liten finhacakd tomat
3 mogna avokadofrukter
ca 1/2 pressad citron
1 pressad vitlöksklyfta
lite cayennepeppar
örtsalt

Finhacka lök och tomater. Dela och gröp ur avokadon. Mosa köttet med en gaffel. Pressa över citron så att avokadon behåller färgen och får en friskare smak. Blanda med lök- och tomathacket. Smaka av med vitlök, cayenne och örtsalt. Servera så fort som möjligt så behåller röran sin vackert gröna färg.

4 Comments:

Blogger Orchidea said...

Jag gjorde Guacamole presis som din... det är så gott.
Ciao.

3:11 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

orchidea: ja, man kan lätt bli beroende. gott till bröd, sallad, råa grönsaker och många olika maträtter.

5:40 PM  
Blogger Sara Rudenmo said...

Åh, jag älskar guacamole. Åt det i fredags.

7:04 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Visst är det gott. Verkar vara bra tid för att hitta fin avokado just nu.

12:25 PM  

Post a Comment

<< Home