Thursday, February 22, 2007

Mizuna - en ny bekantskap


mizuna
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
På sommaren odlar jag olika sorters sallad på landet. Det är så härligt att plocka alldeles fräscha, späda salladsblad. Sen sköljer jag dem i bäcken, låter dem rinna av och blandar dem i en sallad. Den här årstiden äter jag inte sallad lika ofta. Kanske för att det är kallt men också för att bladen ofta är lätt slokande redan i affären. Men till vissa rätter längtar jag ändå efter krispig sallad, till exempel till lasagnen jag gjorde häromdagen. I affären fanns inte mycket att välja på, men en förpackning med en mörkgrön salladssort kallad mizuna såg fräschast ut. Det visade sig vara en riktigt trevlig bekantskap, mycket smak och krispighet. Nu har jag en till förpackning i min kyl. På etiketten står det att mizuna även passar att vända ner i varm mat som t ex i en pasta eller en wok. Värt att testa tror jag.

2 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Jag har för mig att jag läst att Mizuna är lätt att odla och man sår i omgångar för att ha skörd under en lång period. Undrar om inte skördetiden är långt in på hösten också.

10:52 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Det låter med andra ord som en perfekt salladsort att odla i sommar. Jag ska hålla ögonen öppna på trädgårdsmässan.

11:50 AM  

Post a Comment

<< Home