Thursday, February 01, 2007

Bönpoesi

Har du tänkt på hur vackra bönor är. Runda, ovala, svarta, vita, bruna, med ett svart öga och spräckliga som fågelägg. Så ser de ut innan kokningen, efteråt är färgen och mönstren blekare. Kidneybönan är vackert rödbrun, fast i konsistensen och formad som en liten njure. Därav namnet förstås. Jag tror att den egentligen heter trädgårdsböna på svenska. Den fasta konsistensen gör att kidneybönan passar perfekt i sallader, annars är den god i grytor och biffar. Ofta blötlägger och kokar jag mina bönor, eftersom jag använder så mycket av dem. Sen fryser jag in dem och tar fram när jag behöver. Men idag finns goda bönor på burk, ett utmärkt alternativ när man har ont om tid eller kanske bara äter bönor ibland. En enkel bönsallad blir ett gott tillbehör till andra rätter.

KIDNEY & TOMATSALLAD
1 röd lök, hackad
1 burk kidneybönor (skölj dem i vatten) eller blötlagda och kokta
tomater i klyftor (tyvärr inte så fina nu, försök hitta mogna)
persilja
örtsalt
olivolja

Hacka löken och dela tomaterna. Blanda lök, tomater och de avsköljda bönorna. Krydda med örtsalt. Klipp över persilja och ringla över olivoljan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home