Tuesday, January 16, 2007

Pigga orangefärgade vitaminer

Solen skiner och på en gång märks det hur viktigt ljuset är för att vi ska känna oss piggare. Många är ute och promenerar och de flesta ser gladare ut. Pigga vitaminer finns också att hämta i kombinationen morötter och apelsiner. Att apelsiner ger C-vitaminer vet vi sen vi var små. Enligt en studie som Karolinska Institutet gjort minskar risken för magcancer med 57 procent om man äter tre portioner morötter i veckan. Det är troligen antioxidanten betakaroten som ger en skyddande effekt. Morötter innehåller även A-vitaminer, zink och andra mineraler som är välgörande för hud, sårläkning och immunsystemet. Bäst av allt, det går att använda morötter på massor av olika sätt i matlagningen och de är billiga! Mitt tips idag är hur enkelt som helst, gör en enkel morotssallad som tillbehör till din övriga middag.

MOROTSSALLAD
morötter
apelsiner, helst blonda

Riv morötterna grovt. Skala apelsinen, filea och dela klyftorna i bitar (eller bara dela dem). Blanda. Häll över lite apelsinjuice för extra saftighet.

6 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Vad roligt att läsa, eller bra. Vi äter morötter så gott som dagligen. Min dotter tar alltid med sig en morot till skolan, det eller torra små mjölkex (typ ostkex) ; )

10:58 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

var dags glimtarn: Vad bra att hon gillar morötter, det är ett jättebra mellanmål. Tar de med sig egen lunch?

2:35 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Gott, gott. Påminner om något som jag har i receptboken hemma. Kul att prata med dig förresten.

3:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Hej Kinna: Jättekul att prata med dig och tack för hjälpen. Jag testar vidare. Misstänker att jag måste uppgradera Internetprogrammet. Morötter och apelsiner är kanske lite för enkelt för att ha med, men det är väldigt gott och ibland är det bra att bli påmind om enkla saker. De flesta av mina recept är väldigt enkla, ibland mer som tips och förslag.

9:28 AM  
Blogger Johanna Eriksson said...

I min familj brukar vi göra något som vi märkligt nog kallar för "skräp". Det är finrivna morötter, hackad blomkål och korinter. Mycket gott. Och snyggt.

5:58 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

squinch: Välkommen hit! intressant kombination med morötter, blomkål och korinter. Det har jag aldrig smakat eller ens tänkt på. Är det gott? Måste pröva...Ska kika vad du har på din blogg.

9:17 PM  

Post a Comment

<< Home