Saturday, December 23, 2006

God jul med kryddiga chokladtryfflar

Mera julkryddor! Kanel är en självklar julkrydda, men även kardemumma tillhör mina favoriter. Ärligt talat använder jag dem gärna andra årstider också. Här är ett recept på goda tryfflar med smak av både kanel och kardemumma. Jag använde havregrädde eftersom det var vad jag hade hemma. Det blev gott och fräscht, men självklart går det bra att använda vanlig visp- eller mellangrädde. Räcker tiden inte till för att göra tryfflarna före jul, passar de lika bra till nyårsafton. För en jul utan stress är nog det allra bästa. God jul!

IMG_0005
CHOKLADTRYFFLAR ca 20 st
100 g mörk choklad
25 g smör
1 dl havregrädde (eller vanlig grädde)
1 tsk malen kanel
1/2 tsk malen kardemumma
kakao

Smält chokladen på svag värme i vattenbad. Se till att ångan inte kommer i chokladmassan, då blir den grynig. Rör om. Lägg i smör och låt smälta. Blanda ner grädden. Rör ner kanel och kardemumma. Låt svalna och halvstelna i kylen. Forma sedan runda tryfflar med hjälp av en sked. Pudra över eller rulla i kakao. Ställ svalt tills det är dags att avnjuta de små godbitarna.

2 Comments:

Blogger Sara Rudenmo said...

det här ska jag definitivt testa! jag gjorde en massa julgodis och gav bort i julklapp, men jag gjorde inga tryfflar för att jag inte visste hur det funkade med havregrädde, men nu vet jag bättre och ska som sagt testa!

7:40 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: det blev jättebra, tycker jag. Mycket friskare smak än vanlig grädde. Tryfflarna är lite klibbiga att rulla, men det går bra om man hjälper till med en sked. Lycka till och gott nytt år!

1:51 PM  

Post a Comment

<< Home