Thursday, December 07, 2006

Nu mognar chilifrukterna

December månad, snart lucia, snart jul. Solen skiner, luften är mild och i mitt fönster mognar de vackraste chilifrukter. Varmt gula, små knubbiga. Jag köpte fröna på trädgårdsmässan i juni och nu börjar jag få mina egenodlade chilifrukter. Namnet har jag glömt, men jag tror att det var något med kinesisk….Nu har jag tittat i chiliguiden och upptäckt att min chili troligen är av arten capiscum chinese, en habaneropeppar, dvs ursprungligen från Havanna. Den är mycket stark, känslig för värme och bör tillsättas i slutet av matlagningen. Oj, så stark chili vill jag kanske inte ha. Den ser så bullig och rar ut att jag absolut skulle tro att den är av mildare slag. Då får jag fundera på vad det passar att använda den till. Är det någon som har något förslag?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home