Tuesday, October 24, 2006

Grön persiljekraft

När jag var på landet fanns det fortfarande fin persilja. Den är tålig och kan klara sig trots att kylan kommer. Jag plockade enorma buketter och tog med mig hem. En del använder jag direkt alldeles färsk i maten, några kvistar torkar jag till örtsalt och resten hackar jag och lägger i burkar i frysen. Perfekt att ha hemma och förgylla soppor, såser och röror med när man inte har lust att gå till affären. Persilja innehåller mycket järn och även C-vitaminer. Det är en bra kombination eftersom C-vitaminerna hjälper oss att ta upp järnet. Äter du persilja får du också i dig karoten, ett förstadium till A-vitaminer och B-vitaminet folacin. Dessutom flera mineraler. Så den lilla kryddväxten kan ge oss mycket kraft. Det sägs att de gamla grekerna hade kransar av persilja i håret när det var fest. Man trodde nämligen att det gick att dricka hur mycket vin som helst, utan att bli full, om man hade en sådan krans i håret. Men även persiljans kraft har nog en gräns…

ÖRTSALT
Torkad persilja, även kvistar
Torkad rosmarin
Torkad timjan eller basilka
Ev lite dill
Havssalt

Hacka de torkade örterna och pulverisera dem sedan i en mortel till lagom grovlek. Blanda med saltet (eller låt bli om du bara vill ha örterna). Nu har du ett örtsalt som du kan använda till olika maträtter, sallader och såser. Välj de örter du gillar bäst och kombinera som du vill.

2 Comments:

Blogger Brazilian Linda said...

jag älskar persilja och kan inte vara utan det! Jag påminner dock alltid om att man ska använda stjälkarna istället för att slänga dem. Klipp ner dem i salladen. De innehåller också vitaminer!

5:43 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

brazilian linda - Välkommen hit. Bra tips att ta vara på stjälkarna. De kan man också torka och använda i örtsaltet. Mycket av den persilja som finns i de svenska butikerna har tyvärr mjuka sladdriga stjälkar och i värsta fall även ledsna blad. Inte särskilt prisvärt. Synd på något som är gott, nyttigt och väldigt användbart.

2:04 PM  

Post a Comment

<< Home