Friday, October 20, 2006

Chokladdoppad frukt

Det regnar och är ruggigt ute. Fast ändå härligt på något sätt. Löven singlar ner och ligger halkiga på trottoarerna. Idag tänker jag bjuda på en speciell helgefterrätt: chokladfondue! Äpplena får ligga kvar på balkongen, i stället ska jag handla hem kiwi, stjärnfrukter, vindruvor, apelsiner, ananas och jordgubbar om det finns. Under senare år har det skrivits om chokladens positiva hälsoeffekter. Bland annat påverkar choklad vår serotoninhalt som, i sin tur, reglerar sinnesstämningen. Det är därför många upplever ett välbefinnande och en lyckokänsla av att äta choklad. Det sägs också att choklad med hög kakaohalt (64-71 % kakao) och fett från kakaobönan har en god inverkan på kolesterolhalten. Men då ska chokladen absolut inte innehålla mättade fetter, alltså inte blandas med grädde som här. Helst ska sockret också vara oraffinerat och det kan vara svårt att hitta en sådan perfekt choklad. Nåja, choklad väljer jag gärna när jag ska göra någon speciell efterrätt, inte för att få i mig nyttigheter. Då finns det annat som är mycket bättre, frukt till exempel. Här kan du välja var du vill lägga tyngdpunkten.

CHOKLADFONDUE MED FRUKT
frukt, t ex kiwi, jordgubbar, ananas, apelsinklyftor och vindruvor
250 gram mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde eller crème fraiche
1 msk vodka, rom eller konjak (om du vill)

Skölj eller skala frukterna du valt. Skär dem i bitar (vindruvor och jordgubbar behöver inte delas) och lägg upp på ett fat.
Koka upp grädden i en kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i grädden på svag värme. Smaksätt med en aning sprit (behövs inte om du inte vill). Häll över chokladblandningen i en fonduegryta eller en värmetålig skål. Håll eventuellt varm med hjälp av ett värmeljus. Använd fonduegafflar eller någon typ av spett för att kunna doppa frukten i chokladen. Ät och njut. Och tröttnar du på chokladen har du en massa god frukt att äta i stället.

4 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Åh jag önskar jag var hembjuden till dig ikväll!! : )

12:11 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ja det vore trevligt! Då kunde vi mumsa och prata om ord, magiska barn och Lago Maggiore.

2:16 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Ha ha, ja och "vår bransch" :)

12:12 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

FIck jag för mig att du jobbar inom human resources bara kanske....?

12:13 PM  

Post a Comment

<< Home