Thursday, October 19, 2006

Passion för äpplen

När jag tittar på mina inlägg, ser jag att äpplen verkar vara något väldigt centralt i mitt liv. Kanske borde jag döpt min blogg till Äppelblom i stället. Men jag tror att det är årstiden och tillgången på goda äpplen som fått igång mig så totalt på detta område. Det är roligt att ta vara på det som säsongen bjuder. Dessutom står äppelträdet på landet för så mycket positivt, att jag blir alldeles harmonisk av mina äppelsysslor. Nässlorna, de får faktiskt vänta till våren. Äpplen och kanel doftar så gott när det är höst!

STEKTA KANELÄPPLEN
äpplen
smör
kanel
ev glass, yoghurt eller vaniljsås

Skölj äpplena och kärna ur dem med en urkärnare. Skär äpplena i klyftor. Smält smör i en stekpanna och stek äpplena långsamt på svag värme. Smaksätt med så mycket kanel du tycker är gott. Servera som de är - inget mer behövs egentligen. Men vill du göra efterrätten mer festlig kan du bjuda på vaniljglass, vaniljyoughurt eller vaniljsås.

2 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Åh jag älskar älskar stekta äpplen i massor med smör socker och kanel. Sen vispar jag robbiola och ägg gula, mums!

12:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Mmmm så gott det låter, det får jag prova någon dag. Stekta äpplen är verkligen gott, så mycket smak och så enkelt att göra. (Som du märker gillar jag äpplen.)

5:22 PM  

Post a Comment

<< Home