Tuesday, November 28, 2006

Lyckat tårtbak!

För ett tag sedan skrev jag om mina mindre lyckade tårtbak. Den här gången gick det bra. Av en slump kom jag på ett bra trick! Jag har varit utan kök under hösten på grund av stambyte, rumsbyte och massor med renovering. Därför har allt som annars hör hemma i köket varit utspritt här och var i lägenheten och på vinden. När jag nu skulle baka tårtbottnar var kakformarna helt förvunna. Men det är då man kommer på nya lösningar. Jag hittade avlånga formar som jag brukar använda till matbröd, som nu fick bli tårtbottenformar. Toppen – snyggt, enkelt att dela i olika skikt och absolut ingen risk för krater i mitten. Två jämna och fina tårtor blev resultatet. Goda blev de också!

TÅRTBOTTEN (till en tårta)
2 ägg
1 1/2 – 2 dl strösocker (jag tog den mindre mängden)
1 1/2 dl dinkelmjöl
1 dl majsmjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl hett vatten

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en avlång form 1 – 1 1/2 liter (eller en rund, ca 20 cm i diameter, om du vill). Vispa ägg och socker poröst och fluffigt i en bunke. Blanda samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke eller skål. Rör varsamt ner mjölblandningen i ägg och sockersmeten. Tillsätt det heta vattnet. Häll smeten i formen. Grädda genast 25-30 minuter.

När kakan svalnat delar du den så att du får tre lager tårtbotten. På det understa lagret valde jag att bre ut mosade vinbär. (Den andra tårtan fick ett lager krossad ananas.) Lägg på nästa botten och sedan ett lager tjock vaniljkräm. Lägg på den översta bottnen. Täck med grädde. Välj garnering efter din egen smak. Jag valde massor med riven choklad, en bra kontrast till de lite syrliga vinbären och mandarinklyftor från burk (de är saftigare än färska). Dinkelmjölet ger en lite tuggigare kaka och bär eller frukt ger frisk smak.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home