Friday, November 17, 2006

Tårtbak med förvecklingar

Jag gillar att laga mat. Ganska mycket at baka också. Utom en sak tårtbottnar. Jag kanske inte borde avslöja det med risk för att mina nära och kära inte vågar komma hit på födelsedagskalas mer, men ok. Det började med att jag egentligen inte gillar sockerkakor. Därför var det inget jag tränade på att baka. Men när jag fick barn började vi att fira födelsedagar med riktiga kalas. Och riktiga tårtor på hembakta tårtbottnar.
Så platta att de inte går att dela – oj, ska det vara fyllning i tårtor. En backe in mot mitten, typ krater – ehh, hål i mitten är väl påhittigt? Men inför femårskalaset hade jag verkligen lyckats en gång för alla. Så snygg tronade min kaka på ett fat. Nu skulle den bara svalna lite. Jag kände mig verkligen stolt och nöjd. Äntligen! En halvtimme senare går jag in i köket för att visa min stolthet för övriga familjemedlemmar. Vad har du gjort undrar de. I mitten syns ett stort hål med vitt avklippt ludd intryckt!!! Ahhhhhh!!!! Min påhittiga femåring har tryckt ner tummen mitt i kakan, gjort ett stort hål och som om det inte var nog har hon dessutom klippt av ludd från mössan och lagt dit…Bara att skära bort och pussla lite, titta med lupp så att inte ett endaste luddfjun är kvar. Det blev OK, men formen var förstås lite märklig. Senast glömde jag mjölken och fick hälla i den när formen stod i ugnen. Nu är det dags igen, ikväll ska jag visa att jag behärskar konsten att baka en perfekt kaka!

5 Comments:

Blogger Nässelblom och choklad said...

Annette, vad kul att du tittar in. Du har nog rätt, men min man är känslig för vetemjöl så jag bakar lite special med dinkel eller glutenfritt. Helst skulle jag baka utan ägg också eftersom en kusin inte tål det. Men den här gången gick det bra. Jag gjorde smala tårtor!

10:24 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Annette, vad kul att du tittar in. Du har kanske rätt, men min man är känslig för vetemjöl så jag bakar lite special med dinkel eller glutenfritt. Helst skulle jag baka utan ägg också eftersom en kusin inte tål det. Men den här gången gick det bra. Jag gjorde smala tårtor!

10:25 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Åh tårtbotten är min passion he he. Massor med vanillinsocker i är gott, sen på bankalas kan man hälla bär i smeten med, gott och saftigt och främst färgrikt...

Kaffetårtbotten till vuxen tårta är inte heller fel ;) Good luck!

10:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Var dags glimtarn - Kaffetårtbotten låter gott. Hur gör du då?

11:44 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Lägger några (ehm ganska många) teskedar färdig espresso i smeten!

4:06 PM  

Post a Comment

<< Home