Friday, October 27, 2006

Perfekta salladspäron

Päron är en härlig höstfrukt. Tyvärr har jag inget eget päronträd, men för en gångs skull fanns det fina krav-märkta päron i affären. Gulgröna och ganska fasta i konsistensen. Jag blev genast inspirerad att ha dem i en sallad. När jag har mer tid och ett användbart kök ska jag prova att använda dem till andra rätter. Om det finns kvar några päron då….

SALLAD MED PÄRON & VALNÖTTER
Sallad, gärna blandad med babyspenat eller ruccola som har mer smak
Körsbärstomater
Päron
Valnötter
Olivolja
Balsamvinäger
Örtsalt

Skölj salladen och se till att den är torr. Lägg så mycket sallad du vill ha i en skål. Halvera körsbärstomaterna och lägg dem på salladsbädden. Skär päronet i tunna skivor och lägg med i salladen. Strö över valnötterna och häll över en dressing bestående av olivolja, lite balsamvinäger och örtsalt.

2 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Mmm, precis allt din sallad innehåller har jag hemma, måste testa! De godaste körsbärstomater växer här, vår miniträdgård har ett utsökt litet päronträd, vi är nöt tokiga och har massa nötter. Imorgon blir det "salladspäron"!

8:10 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Åh, vad härligt med ett litet päronträd. Och goda körsbärstomater kan man äta hur många som helst. Hoppas du gillar salladen. Enkel att göra och väldigt goda smaker ihop, tycker jag.

11:02 PM  

Post a Comment

<< Home