Tuesday, November 21, 2006

Höstsallad med smörslungade bönor och morötter

Ingredienserna i denna omgång av Cyberkocken lockar mig verkligen. Tyvärr har jag inte hunnit lära mig lägga in bilder. Istället får ni använda fantasin och föreställa er grönt, gult, orange och svart i olika former. Bönor, smör, honung och rosmarin är dessutom en god kombination! Salladen är enkel att göra bara du har tillgång till bönor.

HÖSTSALLAD MED SMÖRSLUNGADE BÖNOR OCH MORÖTTER
Vita bönor, blötlagda och kokta eller avsköljda burkbönor
Vaxbönor
Haricots verts eller sockerärtor
Morötter, skurna i tunna stavar
Smör
Flytande honung
Svarta oliver
Rosmarin
Örtsalt

Välj de bönor du har tillgång till, men det är snyggt med olika färger. Förbered bönorna. Grova bönor behöver koka någon minut. Smält smör i en traktörpanna. Fräs bönor och morotsstavar några minuter. De ska inte bli mjuka utan fortfarande vara spänstiga i konsistensen. Salta med lite örtsalt. Ringla över honung. Smula över rosmarin efter behag. Lägg ner oliverna så att de blir varma. Servera den varma salladen som tillbehör eller som en lätt rätt med ett gott bröd till.

2 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Hej! hör av dig om du behöver hjälp med bilder. =)

12:37 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Välkommen! Tack vad snällt, det vill jag väldigt gärna lära mig. Jag hör av mig så fort jag har lite tid att tänka på bilder. Det är mycket mer inspirerande med bilder och inte bara text.

11:17 AM  

Post a Comment

<< Home