Thursday, December 21, 2006

Choklad på pinne

Vad vore julen utan choklad? Här är ett chokladtips som kan bli en liten gåbortpresent. I vissa butiker finns färdiga ”chokladdippers” att köpa, dvs en chokladkula på en pinne, färdig att ställa i en kopp och hälla över varm mjölk eller kaffe. Rör om med pinnen och chokladdrycken är klar. Naturligtvis kan man lägga en bit choklad i koppen och få samma resultat, men det ser extra smarrigt ut med en chokladpinne.

CHOKLADDRYCK
Smält 200 g mörk choklad i vattenbad. Häll den smälta chokladen i lagom stora formar t ex iskubsformar i lite större storlek eller små tåliga äggkoppar. När chokladen börjar att stelna sticker du ner en pinne. Jag hade glasspinneliknande pysselpinnar, men runda trä- eller plastpinnar går bra eller varför inte en bit kanelstång. Ställ sedan in formarna i kylen så att massan stelnar helt. Slå in dem fint i cellofan och ge bort till chokladälskande vänner, bjud dig själv eller fikasugna gäster.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sånna här chokladpinnar har jag vela köpa jättelänge, men jag har aldrig funderat på att göra dem själv, men det är ju jättesmart att göra dem själv, och jättelätt - inser jag nu när jag har läst din beskrivning. Tack för att du öppnade mina ögon :)

(http://kaleen.wordpress.com)

1:56 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kaleen: vad kul! Jag har inte titta här i mitt arkiv på ett tag så jag har tyvärr missat din kommentar. Hoppas att "pinnarna" blev bra!

10:24 AM  

Post a Comment

<< Home