Wednesday, December 13, 2006

Apelsiner med kaneldoft

Luciamorgon med förväntansfulla pirriga barn, luciatåg, sång, lussekatter och pepparkakor. Det börjar kännas att julen närmar sig, trots att jag haft mina tvivel. Julen närmar sig dessutom alldeles för fort. Helst vill jag slippa den komersiella biten och bara koncentrera mig på det mysiga som att för mig är att baka, pyssla, lyssna på musik, tända ljus och känna julens dofter. En krydda som hör ihop med julen är kanel. Förra veckan kom larm om att kanel kan vara farligt för levern. Nu handlar det förstås inte om kanel i bullarna utan kanel i form av naturmedel för att motverka diabetes. Det är säkert sant att det inte är bra i alltför stor mängd, men det är inga andra läkemedel heller. Kanel har använts sedan medeltiden, främst för att hjälpa matsmältningen men också som ett mjölkdrivande medel för ammande mödrar. Jag tycker att kanel smakar och doftar underbart!

LÄTT APELSINFRESTELSE
Skiva några apelsiner och pudra dem med kanel. Superenkel, god efterrätt en decembermiddag.

6 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Mmm, kanel är min favorit. På tal om apelsiner brukar jag torka dem i ugnen, bara för den härliga doftens skull! Sen lägger jag apelsinskivorna som dekoration på bordet...

10:21 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

var dags glimtarn: det låter härligt. Apelsindoft är också en sådan ljuvlig doft. Svag värme och lång torktid? Tack för tipset om espresso i tårtbottnar, låter supergott.

1:57 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Ja, jag sätter ungnen på 200 grader, lägger dem tills det börjar lukta, sen stänger jag direkt av ugnen, öppnar luckan och låter dem ligga där och torka. Sen lägger jag dem på ordet, lite kaffebönor, valnötter, mangostan, eller så på bordet...

8:23 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

på BORDET inte på ordet :)

8:23 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Vilken härlig dekoration. Typiskt att jag åt upp alla apelsiner med kanel igår. Nu får jag köpa nya. Jag förstår att du menar bordet, även om jag vet att du är förtjust i ordet.

9:46 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

*S* DU fick verkligen till det där. Nu kopplar jag ihop dig med min oktoberkärlek, ordens månad ; )

9:38 PM  

Post a Comment

<< Home