Thursday, December 14, 2006

Krispig rödkål till julbordet

Dagsljuset en mulen dag är nästan obefintligt. Nu behövs det julledigt, långa lugna morgnar, inga tider att passa – helt enklet paus från rutinerna och tid att bara vara. Kanske också tid att testa nya maträtter. Jag har varit utan kök en stor del av hösten pga av stambyte och ombyggnad, men nu är det klart. Större och bättre och åter med rinnande vatten. Därför ska det bli kul att ha mer tid för att laga mat. Fick en fråga av ”Var dags glimtarn” om jag skulle lägga ut några jultips. Det har jag glömt, jag har inte haft tid att skriva så flitigt eftersom all renovering tar så mycket tid. Men hennes fråga fick igång mig. Så nu startar julen med en vegetarisk varm sallad på rödkål. Ursprungspreceptet kommer från Coop.

WOKAD VARM RÖDKÅL
1 liter strimlad rödkål
olja
salt, svartpeppar
3 msk russin
2 msk honung
3 msk balsamvinäger
valnötter

Strimla rödkålen med kniv eller osthyvel. Fräs den i oljan. Krydda och blanda ner russin och honung. Häll över balsamvinäger och låt småkoka i 5 minuter under lock. Strö över valnötter och servera salladen varm.

2 Comments:

Blogger Ilva said...

Ha! Jag misstänkte att det var du men kunde ju inte vara säker! Petar in dig i min länklista så fort jag har tid! Det här är ju hur kul som helst ju!

11:04 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Hej och välkommen till mig Ilva! Tack för de uppmuntrande orden. Ja, det är kul men jag måste lära mig att länka, lägga in bilder, göra receptregister mm. Jag hoppas att jag snart har en ny/egen digitalkamera så att jag kan komma igång med foton.

4:07 PM  

Post a Comment

<< Home