Friday, December 15, 2006

Mer energi med valnötter

Valnötter är en matig nöt som passar bra i sallader, mat och efterrätter. Nötterna innehåller B-vitaminer, E-vitaminer, kalcium, magnesium och många fler vitaminer och mineraler som är nyttiga (om du tål nötter förstås). Valnötterna ger energi, hjälper oss att hantera stress och gynnar hjärnans arbete. Igår fanns de med i rödkålssalladen, idag som huvudingrediens i en paté. Julen är fylld av traditioner, allra helst runt julbordet. Den här patén brukar alltid min pappa göra till julbordet, i första hand för mig och andra som inte äter kött. Men jag kan säga att den brukar vara populär även bland allätare. Lite trixig att göra, men god!

PAPPAS VALNÖTSPATÉ
Färs:
250 g valnötter, malda
100 g dagsgammalt bröd, rivet
1 stor gul lök, finhackad
smör att fräsa löken i
1 vitlöksklyfta, pressad
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
rivet skal från 1/2 citron, helst ekologisk
timjan
salt och peppar

Fyllning:
1 stor gul lök, finhackad
smör
3 röda paprikor, finhackade
3 dl riven ost, t ex emmentaler
1 ägg
salt och peppar

Färs:
- Blanda nötterna och brödet i en matberedare till lite grov
konsistens. Blandningen ska hålla ihop men inte bli såsig.
- Fräs löken på svag värme tills den blir mjuk. Tillsätt vitlöken och nötblandningen.
- Vispa äggen med mjölk, citronskal och timjan. Smaka av med salt och peppar och blanda alla ingredienserna.

Fyllning:
- Fräs löken och paprikorna mjuka. Kör i matberedaren.
- Blanda med osten och ägget. Salta och peppra.

Klä en 1 1/2-liters avlång form med aluminiumfolie. Häll hälften av nötfärsen i formen och sedan ett lager med all fyllning. Avsluta med andra hälften av nötfärsen. Den färdiga patén får en röd rand i mitten. Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 40 minuter eller tills patén är fast i konsistensen. Servera i skivor med cumberlandsås till.

2 Comments:

Blogger Ilva said...

åå det hàr får mig att komma ihåg en stor middag som jag o min bästis hade när vi bodde ihop o ingen av oss åt kött, vi gjorde någon typ av nötlimpa från Cranks som hälften av gästerna älskade medan den andra hälften HATADE den! den här pate+n låter väldigt god, jag skall komma ihåg den när jag får vegangäster!

6:46 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ilva, jag hoppas att den här patén blir omtyckt av fler än hälften! Men självklart bör man gilla nötter. Får du vegangäster är den tyvärr inte helt bra eftersom den innehåller både ägg och mjölk. Jag är osäker på om "no-egg" och sojamjölk/grädde fungerar. Sara kanske vet. Men för vegetarianer fungerar den. Glömde säga i förra inlägget att det naturligtvis är jättekul om du vill länka.

7:00 PM  

Post a Comment

<< Home