Sunday, December 31, 2006

Gott Nytt År!

Sista dagen på detta år. Vid midnatt tar ett nytt år vid. Nyårsafton är en speciell dag som jag verkligen gillar. Inte speciellt kravfylld, bara en trevlig kväll fylld med en känsla av att allt är möjligt. Många nyårslöften hörs och många förhoppningar uttalas just idag. Sen är det klart att det är trevligt med något gott att äta. En populär förrätt hemma hos mig är gratinerad chèvre. GOTT NYTT ÅR!

GRATINERAD GETOST
brödskivor, 1 (eller ev 2) per person
getost i rulle
olivolja
honung
timjan
pinjenötter

Rosta brödskivorna. Ta bort kanterna eller ta ut rundlar med hjälp av glas. Lägg brödskivorna på bakplåtspapper och lägg getost på bröden. Pensla med lite olivolja. Ringla över lite honung. Krydda eventuellt med lite timjan. Strö över pinjenötter och gratinera i 250° varm ugn, 5-8 minuter. Du ser när osten har fin färg. Servera på en tallrik med sallad, ruccola och körsbärstomater.

2 Comments:

Blogger K said...

Låter gott! Fick smaka något nytt (för mig) hos min faster i söndags: Krustader fyllda med Brie resp. Ädelost, gratinerade i ugn en liten stund. Serverades varma. MUMS!

12:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

magalös: vad kul att du tittar in hos mig! Ost är verkligen gott och kan användas på så många olika sätt.

2:00 PM  

Post a Comment

<< Home