Friday, January 12, 2007

Vinter = vitkål = vitaminer

Kål är en gammal kulturväxt som gör mycket gott. Den innehåller bland annat mycket C-vitamin, antioxidanter och ämnen som hjälper matsmältningen och stödjer kroppens avgiftning. Vitkål härstammar från Asien och enligt det här kinesiska receptet rekommenderas kål vid sömnbesvär eller för mycket drömmar: ”Vid dessa besvär gör en soppa på kål, lilja och kinesiska dadlar, smaksätt med sesamolja och salt”. Det låter spännande. Lilja och kinesiska dadlar har jag inte i mitt skafferi, däremot är vitkål lätt att få tag på. Jag tycker om att äta den strimlad, precis som den är. Men ibland gör jag den här krämiga salladen. Den bör ätas samma dag som du gör den, sojagrädden tar för mycket smak av kålen om den står längre (tycker jag).

KRÄMIG VITKÅLSSALLAD
Strimlad vitkål, helst ekologisk som har finare smak
Örtsalt
Russin
Sojagrädde

Strimla vitkålen. Varva vitkål, örtsalt, russin, lite sojagrädde tills du får en lagom stor sallad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home