Friday, January 26, 2007

Dags för choklad!


Snötyngda buskar
Originally uploaded by nässelblom & choklad.

Det verkar som om jag ryckts med i det här med att starta ett nytt nyttigare liv efter julen. När jag tittar på mina inlägg är det väldigt mycket grönsaker och ingen choklad alls. Så kan det inte fortsätta även om jag gillar grönsaker. Ska sanningen fram är jag mer förtjust i mat än efterrätter, men ibland är det trevligt att avsluta middagen med något sött. Därför blir dagens recept en lättbakad chokladkaka. Ursprungsreceptet kommer från en gammal Kesellabroschyr. Egentligen skulle jag vilja prova att byta kesellan mot ricotta men det får bli en annan dag.

CHOKLADKAKA
1 dl dinkelmjöl (eller vetemjöl)
1/2 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
1 msk kaffepulver (snabbkaffe)
2 tsk vaniljsocker
lite lite salt
3 ägg
2 dl socker
2,5 dl Kesella (ingen lättvariant)
florsocker

Sätt ugnen på 200°
Smörj och bröa en form ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar kant.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao, kaffepulver, vaniljsocker och salt i en bunke eller i ett mått. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner Kesella och mjölblandningen. Häll smeten i den smorda formen. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 minuter. Håll koll mot slutet för kakan ska inte gräddas för länge, då blir den torr. Innan du serverar kakan är det fint att pudra över florsocker. Servera med vispad grädde. (Kakan håller bra i kylen och blir nästan saftigare efter en dag.)

3 Comments:

Blogger Ilva said...

wow Eva! Äntligen! Och god chokladkaka med! Tror absolut att den blir bra med ricotta, troligen ännu bättre!

3:43 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ilva: Jag är jätteglad över att ha fått in ett par bilder. Jag gillar verkligen bilder. Men nu har jag lite detaljer att jobba vidare med, placeringen, svarta ramar bort osv. Det är lite knöligare när jag inte har detta i min blogg. Nu har jag laddat in bilderna via Flicr....men jag vet inte vad som händer om två veckor, tar de bort bilderna då? Jag tror också ännu mer på ricotta, men "man tager vad man haver".

10:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kan verkligen rekommendera att testa med ricotta, det blir jättegott ! Med jordgubbar till o lite rivet limeskal på grädden så blir kakan fulländad :-)

4:51 PM  

Post a Comment

<< Home