Thursday, February 15, 2007

Äpplen från Kina i saftig citrussallad


citrussallad
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Ordet apelsin är ett låneord samansatt av appel och sina och betyder "äpple från Kina". Från Kina kommer också mitt härligaste apelsinminne. I mitten av floden Xianjang, i provinsen Hunan, ligger en fem kilometer lång ö som heter Apelsinön. Ön är känd för sina vackra parker och har fått sitt namn av de många apelsinträd som växer där. Ca 3 000 apelsinträd ger frodig grönska och välbehövlig skugga. I parken sitter människor på bänkar, vilar, pratar eller äter en bönglass. Tänk när alla dessa träd blommar!

CITRUSSALLAD
Med tanke på att jag skrev om grapefruktens goda egenskaper i början av veckan, tänkte jag tipsa om att blanda grape, apelsin och gärna mandariner/klementiner till en uppiggande citrussallad. Vill du ha salladen riktigt saftig, filea klyftorna innan du skär dem i bitar. Du kan också skära dem i bitar direkt. Blanda och garnera med hackade hasselnötter och eventuellt hackad mynta.

2 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Du inspirerade mig till att gå och handla grapefrukt. Salladen är verkligen vacker. =)

5:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Vad kul, hoppas att grapefrukten var god! Som du förstår gillar jag verkligen grape. Du hade en sådan härlig valentinmeny, fisken verkade riktigt smarrig.

10:11 PM  

Post a Comment

<< Home