Friday, February 02, 2007

Krämig sötpotatis en regnig dag

Sötpotatis, som tidigare bara gick att hitta i saluhallarna och asiatiska butiker, har blivit populär. Nu finns den orangeaktiga knölen (som faktiskt inte är släkt med vanlig potatis) till och med i livsmedelsbutiken i mina kvarter. Den är lättsmält, näringsrik och ökar motståndskraften mot infektioner. Matmässigt är den lättanvänd och ger ny smak till soppor, grytor och annat. I början av veckan fick jag överta min butiks sötpotatisar som inte längre var riktigt fräscha. Men tillräckligt fräscha för att använda till soppa en dag och nu till en pilaff på ris och sötpotatis. Receptet kommer från "Kokkonst för den självläkande människan" av Sanna Ehdin och Malin Söderström (jag har bara gjort lite annorlunda). Värmande mat en ruggig februarikväll!

RIS & SÖTPOTATISPILAFF 4 pers
3 dl råris
ca 8 dl grönsaksbuljong
olivolja
lite chilipeppar
4 sötpotatisar med orangefärgat kött
örtsalt
200 g fetaost

Skölj riset. Fräs riset i oljan tillsammans med lite chili (ger lite stuns åt den i övrigt milda smaken). Häll över grönsaksbuljong och låt koka varsamt ca 10-15 minuter. Skala potatisen och skär den i centimeterstora bitar. Lägg ner dem med riset. Krydda med lite örtsalt och låt koka tills riset är färdigt och potatisen mjuk. Ta bort från spisen. Lägg upp i en skål och smula över fetaosten. Jag serverade pilaffen tillsammans med bönsalladen i gårdagens inlägg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home