Wednesday, February 07, 2007

Glassfunderingar


IMG_0240
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Men en morgontemperatur på minus tolv grader, känns glass inte särskilt aktuellt. Men på årets glassmässa i Rimini, där det förstås är varmare, var det glass i alla möjliga och omöjliga varianter som visades upp och smakades av. Enligt DN var glass med ris i något av det mest uppseendeväckande. Det låter faktiskt som en möjlig kombination. Annars läste jag nyligen om glass med smak av surströmming. För mig låter det klart oaptitligt, men vem vet. Enligt producenten skulle smaken vara väldigt mild och alldeles perfekt efter en surströmmingsmiddag. Det lär också finnas glass med laxsmak. Nja, det skulle jag inte heller välja. Hellre följer jag då trenden med kryddbrytningar i glass som t ex rosépeppar, basilika och citrus. Personlig favorit är chokladglass med chiliflingor!

2 Comments:

Blogger Ilva said...

Jag åt min första glass med ris för 20 år sedan (o då var det ingen nyhet)i Florens så jag tycker nog att DN verkar vara lite sena med att utropa det till ngt speciellt. Men det kanske är så längesedan att det inte räknas. Det är gott, oftast iallafall, beror lite på riset och om de har kokt det tillräckligt.

6:00 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Haha, ja det var verkligen i senaste laget. Jag har däremot aldrig stött på glass med ris, trots att jag ätit glass i Italien. Det ska alttså vara kokt ris? Ris har ju en mild smak så visst borde det fungera.

12:02 PM  

Post a Comment

<< Home