Wednesday, March 07, 2007

På begäran - kanelbullar


kanelbullar
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Kanelbullar väcker mycket positiva känslor hos de flesta. Kanel, kardemumma och doften av nybakat är härlig. Själv förknippar jag den med att fika med vänner och barn. Kanske är det ruggigt ute som idag. En mysig stund av avkoppling och vila. Förra veckan skrev jag om våra kära bullar utan att bifoga något recept. Nu har jag fått önskemål om ett sådant. Varsågoda!

KANELBULLAR, ca 40 st
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk, 3%
lite salt
3/4 - 1 dl strösocker
1 1/2 tsk malen kardemumma
14 - 15 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
3/4 dl strösocker
1 - 2 msk kanel

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37°. Häll degspadet över jästen, rör om så att den löser sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Rör ihop fyllningen.
Arbeta degen på en mjölad yta. Dela den i två delar och kavla ut dem till rektanglar, ca 30 x 45 cm. Fördela fyllningen på rektanglarna. Vik långsidorna mot varandra. Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor. Tänj och vrid remsorna och forma dem till lösa knutar. Lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 8-10 min. Låt svalna under en bakduk. Bjud någon på fika!

4 Comments:

Blogger Åsa said...

Oj, oj, oj! Det måste vara omöjligt att motstå detta recept! Och jag som just ätit upp den sista släta bullen från Semlebaket. Det är bara att sätta en ny deg! Dags att fylla frysen igen :)

2:23 PM  
Blogger Lisa said...

Åhh.. Det här var ju INTE rätt blogg att läsa när man är på diet!

Måste kanske göra ett undantag.. :)

Hälsningar Lisa www.lisabogren.se

4:40 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: japp, det blir till att sätta en deg, lite bullar i frysen är aldrig fel.

lisa: Det är kul att du tycker att bullarna ser goda ut, men jag vill förstås inte vara den som förstör din diet...

8:06 PM  
Blogger Orchidea said...

Tack så mycket! Jag ska prova din recept!
Ciao.

11:15 PM  

Post a Comment

<< Home