Friday, March 09, 2007

Smoothie med kiwi & banan


kiwi
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Kanske är det de milda vindarna från Paris som får mig att tänka på grönt just nu. Fåglarna kvittrar för fullt och igår passerade en kille i shorts. Men för att gå ut så tunt klädd bör man vara rejält varmblodig. För en frusen person som jag, lär det dröja länge innan sommarkläderna kommer fram. Samtidigt råder influensatopp i Stockholm. Grönt plus influensarisk är lika med kiwi som är rik på C-vitaminer och bioflavonoider. God som den är, i fruktsallad eller varför inte i en smotthie.

KIWI & BANANSMOOTHIE, 1 stort glas
2 mogna kiwifrukter
1 banan
ca 1,5 - 2 dl yoghurt naturell eller vaniljyoghurt
1/2 - 1 tsk vaniljsocker om du tar naturell yoghurt, annars ingen extra vanilj
ev lite torkat nässelpulver (jag vet, det är inte så vanligt att man har det, men jag tar det för att öka vitamin- och mineralinnehållet det behövs absolut inte för smaken)
Mixa allt i matberedare eller mixer.

8 Comments:

Blogger Åsa said...

Vilken kickstart på dagen! Brukar göra likadan fast använder sojayoghurt i min. Den finns både som naturell och smaksatt med vanilj.

P.S. Jag har också nässelpulver hemma. Och nässelte :)

12:14 PM  
Blogger Sara Rudenmo said...

Jag längtar efter smoothie! Den här verkar jättegod. Jag såg att du utmanat mig, har inte tid för tillfället, men senare idag eller i helgen så bloggar jag om det.

3:10 PM  
Blogger Ilva said...

Det låter toppen. måste göras i helgen! Tack Eva!

4:15 PM  
Blogger Orchidea said...

Jättegott! Jag tycker mycket om smoothie... jag brukar göra så många på sommar... har aldrig provat kiwi&banan... jag ska göra det.
Ciao.

5:33 PM  
Blogger Theresa/Tette said...

Hej Hej
Jag hittade hit via Hanneles paradis..

Vilka härliba bilder du har in din blog! Tar du dom själv?

Hit kommer jag gärna igen.

//Tette

10:14 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: jag använder ofta sojamjölk och sojagrädde, men har bara sett yoghurten i små förpackningar. Får hålla utkik och testa. Nässlor är bra!
sara r: det är smarrigt, men du äter ju värsta middagen just ikväll. Ta hand om utmaningen när det passar.
ilva: vad kul att du tycker det. Smoothies kan verkligen varieras i det oändliga.
orchidea: kall yoghurt är onekligen perfekt på sommaren.
tette: tack, vad glad jag blir. Ja, jag tar bilderna själv. Välkommen tillbaka!

11:06 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Jag älskar smoothie och har banan och kiwi och yoghurt hemma..

10:01 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: då får du ta och testa denna variant. Hoppas att du gillar den. Frukten bör vara mogen, men inte övermogen för att ge fyllig smak.

9:38 AM  

Post a Comment

<< Home