Monday, March 19, 2007

Wokad tofu


tofu
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Tofu är en självklar proteinkälla för alla som inte äter kött, men absolut värd att pröva även för andra. Tofun är lättsmält vilket gör det lätt för kroppen att ta upp alla välgörande mineraler som t ex kalcium, magnsesium, mangan och zink. Tofu kan användas som ostersättning, smulas och tillsättas i olika rätter eller skäras i skivor och kuber. Välj tofutyp efter vad du ska ha den till. Smaken är neutral, därför passar det att marinera tofun om den ska ätas som en egen rätt. Det här är en snabblagad tofurätt där framför allt sojasåsen ger tofun smak.

WOKAD TOFU
tofu, fastare typ
Sås:
sojasås, mer än olivolja
olivolja
vitlök, pressad
ingefära, malen
öörtsalt
sesamfrön

Blanda sojasås, olivolja, pressad vitlök, malen ingefära, örtsalt och sesamfrön. Skär tofun i kuber. Släng ner kuberna i en varm wokpanna. Häll över sojasåsen. Vänd tofun varsamt så att den suger åt sig av såsen. Hetta upp allt en kort stund. Servera till ris och wokade grönsaker.

4 Comments:

Blogger Ilva said...

Jag såg en tofurätt hos Fatfree Vegan häromdagen där hon stekte/bräserade tofun länge så att den tog upp en massa smak, jag blev väldigt sugen på att pröva det men jag får väl börja med din marinad!

4:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: tack för tipset, det ska jag titta närmare på. Tofu är "snabbmat" med mycket innehåll, men den behöver onekligen få lite extra smak. Nu kommer jag ihåg att du la ut ett intressant tofurecept för länge sedan. Den hade jag glömt.

9:25 AM  
Blogger Ilva said...

Nu har jag kòpt tofu iallafall!

2:15 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: lycka till och berätta mer!

4:48 PM  

Post a Comment

<< Home