Friday, March 16, 2007

Chokladtryfflar


IMG_0005
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Kanske vore det på sin plats med ett rcept på något smarrigt så här till helgen? De här chokladtryfflarna gjorde jag före jul, men då hade jag inget foto inlagt. Jag tycker att tryfflarna är för goda för att glömmas bort, så här är de. Ett litet avsteg från våren, men choklad, kanel och kardemumma passar väl alla årstider. Jag gjorde dem med havregrädde som ger en frisk smak, men självklart blir de goda med vanlig grädde.

CHOKLADTRYFFLAR ca 20 st
100 g mörk choklad
25 g smör
1 dl havregrädde (eller vanlig grädde)
1 tsk malen kanel
1/2 tsk malen kardemumma
kakao

Smält chokladen på svag värme i vattenbad. Se till att ångan inte kommer i chokladmassan, då blir den grynig. Rör om. Lägg i smör och låt smälta. Blanda ner grädden. Rör ner kanel och kardemumma. Låt svalna och halvstelna i kylen. Forma sedan runda tryfflar med hjälp av en sked. (Det är lite kladddigt, men det går.) Pudra över kakao eller rulla dem i kakao. Ställ svalt tills det är dags att avnjuta de små godbitarna.

4 Comments:

Blogger Ilva said...

du har så rätt, chokladtryfflar passar året runt fast kanske inte hr på sommaren för att det är för varmt. Gott med kanel o kardemumma...

3:20 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ilva: nej smälta tryfflar är ingen höjdare, så just i sommarvärmen passar de inte så bra. Annars är en chokladtryffel ofta en lagom dessert till en kopp kaffe.

5:23 PM  
Blogger Orchidea said...

Jätte goda... jag tycker mycket om chokladtryfflar men använder en annan recept. Ska prova din.
Ciao.

2:23 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Det finns många olika recept. De här har lite annorlunda smak i och med att jag använt havregrädde. Tack för länken! Ska lägga in dig på min lista så fort jag hinner om det är ok för dig.

10:44 AM  

Post a Comment

<< Home