Monday, March 26, 2007

Fruktmos utan tillsatt socker



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Torkad frukt är en vanlig ingrediens i många länders kök. Torkningen koncentrerar smaken vilket gör torkade aprikoser, fikon, dadlar och russin till suveräna smakaccenter i mat, sallader, gröt och müsli. Frukten innehåller mycket näring, lösliga fibrer och mineraler. Men de innehåller också mer socker än färsk frukt, så det finns ändå skäl att vara måttlig i sin konsumtion. Men många gånger är det ett bättre alternativ än rena sötsaker. Här är en variant på marmelad, men jag kallar det fruktmos eftersom smaken är helt annorlunda. Gott när man vill ha ett sött pålägg och ändå få i sig lite nyttiga mineraler. Aprikoserna innehåller mycket järn och fikonen innehåller bl a kalcium.

FRUKTMOS
torkade aprikoser, ekologiska, osvavlade utan tillsatt socker
pinjenötter

torkade fikon, ekologiska utan tillsatt socker
ev sesamfrön eller hackade hasselnötter

Skölj den tokade frukten. Låt den ligga i blöt ett par timmar, aprikoserna för sig och fikonen för sig eftersom det är två olika mos. Koka upp den frukt du valt i en kastrull tillsammans med lite av blötläggningsvattnet. Koka en kort stund tills frukten börjar bli mjuk. Låt svalna. Kör till mos i matberedare. Blanda i pinjenötter i aprikosmoset och sesamfrön eller hackade hasselnötter i fikonmoset. Gott till havrekex eller lite grövre bröd. Moset håller 5-7 dagar i kylen, så gör inte så stor mängd eller frys in i mindre portioner. Jag tog ca 16 aprikoser till en liten burk mos och ca 8-10 fikon till samma mängd.

6 Comments:

Blogger Linda said...

Låter jättegott! Tror du man kan använda det istället för tex chutney?

5:18 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

linda: det är ett gott, snabbt fruktmos men inte alls som chutney. Kanske med någon kryddning. Jag har gjort chutney med torkade aprikoser men då har jag haft med bl a lök, olika kryddor och kokat länge länge...

7:24 PM  
Blogger Carolina said...

Jag kokar mycket fruktmos åt min bebis just nu så det vore ju kul att prova något till oss vuxna också. Vi har förresten fått en fråga till dig i vår blog, angående en röd skål. Du kanske kan gå in och läsa och svara själv? :)

5:20 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

carolina: Vad mysigt att din bebis får egenkokat fruktmos! Är det omtyckt? Jag har svarat på frågan angående skålen. Visste inte att det inte går att kommentera hos mig om man inte har ett bloggerkonto.

8:08 PM  
Blogger Carolina said...

Tycker om och tycker om, frukt är faktiskt det han gillar minst just nu ;-) Däremot diggar han min hemlagade kalvgryta skarpt!

8:44 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

carolina: ovanligt, söta smaker brukar ju vara populära. Men det är suveränt att han gillar kalvgryta. Tids nog börjar han äta frukt.

9:50 AM  

Post a Comment

<< Home