Wednesday, March 21, 2007

Nässlor och lavendel



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Här kokas det för fullt. Men inte mat för tillfället utan örter. Nu är det dags att använda de örter jag har kvar sen förra sommaren, för snart kommer nya. I stället är det dags att fylla på förråden med tvål, shampo och kräm, så det är vad jag kokat de senaste dagarna. Att göra sina egna produkter är roligt, men bäst av allt är att jag vet vad de innehåller. Krämen är baserad på sheasmör och bivax och innehåller absolut inga mineraloljor. Shampo och tvål är baserade på örtavkok. Den här gången använde jag nässlor, tussilago och daggkåpa som jag plockat på ängarna i Hälsingland. Sen doftsätter jag efter lust och behov med till exempel rosmarin, ceder, apelsin, ros och lavendel. Gissa om det är härligt här bland dofterna!

5 Comments:

Blogger Linda said...

Har du inget recept? Det låter jättehärligt!

3:27 PM  
Blogger Anne said...

Åh, det låter fantastiskt! *vill ha*

4:17 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

linda: Ja det är en härlig känsla att göra eget. Egentligen är det enkelt, men det är svårt att lägga ut ett kortfattat recept eftersom det är lite speciellt med örtavkok, temperaturer och annat.
anne: välkommen hit! Det är häftigt att tvätta håret med sommarens örter hela året.

8:05 PM  
Blogger Viktoria said...

Oj, hur kan du sådana fantastiska saker?

7:50 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

viktoria: kul att du tittar in. Välkommern! Jag har en utbildning med inriktning på att ta vara på våra svenska vilda örter i läkande syfte, men vi fick även prova att göra naturliga "badrums"produkter. Jättekul!

10:26 AM  

Post a Comment

<< Home