Friday, March 23, 2007

Fruktspett med äpple, banan och jordgubbar



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Var tog våren vägen? Det blåser kallt och är ruggigt, men det är väl just det omväxlande vädret som är typiskt för våren. I affären fanns sommardrömmar i form av jordgubbar. Jag vet att det inte smakar mycket om dem, men jag köpte ändå en liten förpackning för att få den vackra röda färgen till mina fruktspett. När jag grillade dem i ugnen fick de mer smak, men de mer alldagliga bananerna och äpplena blev ännu godare. Bilden är tagen innan spetten grillades. Tur att jag fotograferade då, för sedan försvann spetten i ett nafs utan att jag hann ta fler bilder. Gott betyg med andra ord.

GRILLADE FRUKTSPETT
bananer i skivor
äpplen, skalade och skurna i bitar
jordgubbar, halverade
smör
honung

Yoghurtgrädde (4 pers)
1 1/2 dl vispad grädde
1 1/2 dl mezeyoghurt
1 tsk vanilla
färsk mynta, finhackad

Sätt ugnen på grill. Har du träspett behöver de ligga i blöt en stund annars blir de brända och kolsvarta. Skär upp frukterna och trä dem spetten.
Smält smöret och honungen. Pensla spetten och grilla dem ca 2 minuter. Servera med något av följande tillbehör.

En blandning av mezeyoghurt, grädde och vanilj blev väldigt god tillsammans med frukten. Jag blandade vispad grädde med yoghurt och vanilla. Finhackad mynta är också gott att blanda i. Vill du göra det enklare bjuder du på vaniljglass, grädde eller yoghurt till.

5 Comments:

Blogger Linda said...

Gott det ser ut! Känns verkligen som en försmak av sommaren.

1:58 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Smaskigt, visst kan de utlänska vara goda, men nu varnade de om de spanska jordgubbarna..

1:58 PM  
Blogger Orchidea said...

Perfekt våren efterätt!
Ciao.

9:07 PM  
Blogger Orchidea said...

This comment has been removed by the author.

9:08 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

linda: jordgubbar är verkligen somrigt. Godast av allt är det med svenska nyplockade.
hannele: det har jag missat, är för tillfället utan dagstidning. Kanske var det just spanska jordgubbar jag bjöd min familj på...
orchidea: javisst, det går även att grilla på utomhusgrillen när det blir sommar.

2:01 PM  

Post a Comment

<< Home