Monday, April 02, 2007

Cyberkocken!



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Trots förlängd tävlingstid hade jag svårt att hinna med. Men i sista stund kommer ett bidrag till månadens Cyberkock. Ingredienserna Annette i sitt franska kök valt var citron, chorizo, kronärtskockor och bröd i någon form. Eftersom jag inte äter kött har jag bytt ut chorizo mot en mellanlagrad getost (hårdost) som bidrar med sälta. Färsk kronärtskocka kunde jag inte hitta, så det fick bli konserverade.

SALLAD MED KRONÄRTSKOCKSHJÄRTAN & GETOST
kronärtskockshjärtan, 1 burk
citron, pressad
olivolja
algsalt
rucola
körsbärstomater
1 päron, fast sort
chevrette, hård mellanlagrad getost
bröd
ev vitlök

Skölj kronärtskockshjärtana i vatten som sedan får rinna av ordentligt. Lägg kronärtskockorna i en skål, salta med lite örtsalt, pressa över citron och häll över olivolja. Jag saltade även med algsalt för att få mer smak. Låt stå och marinera, gärna några timmar, men har du inte tid så går det bra med kortare tid.
Sprid ut en bädd av rucola. Blanda med körsbärstomater och tunna päronskivor. Lägg på kronärtskockshjärtana. Hyvla över getosten. Ringla över lite olja och svartpeppar. Servera med rostat bröd som du skär i trekantsform eller gnid brödskivorna med vitlök och stek i lite olja innan serveringen.

7 Comments:

Blogger Ilva said...

Det här är ju en underbar ide´! Skall prövas!

7:59 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: tack. Konserverade kronärtskockor är tyvärr inte som färska, men får de marinera i lite fräsch olivolja blir smaken ganska bra. Kände mig pressad att delta nu när tävlingstiden var förlängd, men det var svårt att hinna ändå!

9:32 AM  
Blogger Mia said...

Getost och päron är en superb kombination! Det här låter mycket, mycket gott (och säkert kan man pröva med färsk kronärtskocka sen nångång när sådana går att få).

12:50 PM  
Blogger Linda said...

Låter jättegott! Vi är lite sugna på cyberkocken, min syster och jag. Får se om vi hinner nästa gång.

6:20 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

deinin: Ja, det är väldigt gott tillsammans. Päron brukar inte vara min favoritfrukt, men nu har det funnits en sorts fasta päron i affären som jag verkligen gillar. Färska kronärtskockor är överlägsna!

linda: Tack! Klart att ni ska vara med. Det är upp till en själv hur ambitiös man vill vara. Och det är ju det som är kul att se hur otroligt olika maträtter det kan bli utifrån några givna ingredienser.

10:26 AM  
Blogger Åsa said...

vilken Skärtorsdagslunch det blev! Tack Eva för gott recept. Lyxade till det och köpte färdigmarinerade kronärtskockhjärtan i lösvikt.

8:47 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: åh testade du salladen. Vad kul! Färdigmarinerade kronärtskockshjärtan var en bra idé!

1:08 PM  

Post a Comment

<< Home