Sunday, April 15, 2007

Äggrörans hemlighet



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Äggröra borde vara världens enklaste rätt att laga till. Men efter några mindre lyckade försök glömde jag att äggröra ens existerade. Ingen stor sak, det finns massor av annat att äta. Ändå är det ett trevligt tillbehör en långfrukost eller som enkel lunch. Till saken, förra sommaren såg jag hur min pappa gjorde äggröra. Jag noterade att konsistensen blev mindre torr med vatten (eller grädde) i stället för mjölk. Dessutom gäller tålamod, absolut inte för hög värme, då blir den grynig. Kanske är det en självklar rätt på era bord, men jag kunde inte låta bli att dela med mig av min erfarenhet. Hur gör ni?

ÄGGRÖRA, 4 pers
8 stora KRAV-märkta ägg (mycket godare)
3 msk vatten eller grädde
salt och peppar
smör

Rör ihop äggen varsamt med en stor gaffel. Blanda ner vatten eller grädde. Salta och peppra. Smält lite smör i en tjockbottnad kastrull. Häll i äggsmeten och rör långsamt tills äggröran är krämig och fortfarande mjuk. När den är klar - tag genast bort kastrullen från den varma plattan och rör ner en liten klick kallt smör i röran. Lägg upp i en skål och ät tillsammans med grönsaker, rökt lax, rågbröd eller vad du gillar.

10 Comments:

Blogger Ilva said...

En perfekt äggröra är faktiskt bland det svåraste som finns tycker jag, både att göra och hitta när man är ute!

6:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

Äggröra, det finns nog lika många varianter på det som det finns människor :-)
Här har du iaf två av mina varianter på det (vanlig och dill)
http://www.saltpeppar.se/recipies.php?id=146
http://www.saltpeppar.se/recipies.php?id=145

11:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag hade det idag i min matlada. På Italienska heter "frittata", jag gör det som du men UTAN grädde och med extra-virgin olive oil istället för smör, men mycket Grana (eller Parmigiano eller Pecorino) och grönsaker. Idag hade jag zucchine i min frittata. En mycket enkel recept men jättegott.
Ciao.

3:25 PM  
Blogger Carolina said...

Jag är så ledsen över att mina svärföräldrar inte har höns längre, våra äggröror är sig inte lika längre. Annars håller jag med om att det ska vara vatten eller grädde, och framför allt låg värme och mycket rörande. Men allra svårast tycker jag nog att pocherade ägg är, det skulle jag verkligen vilja kunna göra bra!

6:41 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: kanske är det så att det enklaste är svårast. Då finns inget annat att gömma sig bakom. Som tur är behöver det inte vara helt perfekt om man inte är proffskock. Men gott ska det naturligtvis vara!

millan: Det har du rätt i och det är roligt att det är så. Tack för länkarna, det är kul att se olika varianter. Ska titta närmare på de recepten!

orchidea: Lyxig matlåda. Frittata med olivolja och Parmigiano låter väldigt gott. Men frittata är mer som omelett. Äggröran ska röras om hela tiden så att den fortsätter att vara en krämig och mjuk röra.

carolina: att ha haft tillgång till så färska ägg måste varit underbart. Pocherade ägg har jag aldrig gjort! Har försökt kommentera hos er, men något har hänt som gör att mina kommentarer raderas.

10:41 PM  
Blogger Husmodern said...

Så många dåliga hotell-äggröror man har ätit sig igenom, senast nån som var grynig och rann av olja. Usch! Jag tycker att det viktigaste är att ta av kastrullen från spisen innan den är klar, eftersom äggen stelnar ytterligare av eftervärmen.

12:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Nej, "frittata" är äggröra i min familj och i min region Piemonte och man gör presis som du säger... man röras om hela tiden blir en mjuk röra. I några regioner av Italien är "frittata" en omelett men i andra är äggröra, vi använder samma ord på bada två sätt saker.
Ciao.

8:51 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

husmodern: Välkommen hit! På hotell borde de verkligen servera god äggröra. Och som du säger, att ta bort den från värmen är viktigt, annars blir den torr.

orchidea: Vad intressant! Det visste jag inte även om jag varit i Piemonte, men jag har aldrig ätit frittata där. Regionernas mat skiljer sig verkligen åt.

9:35 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Varje morgon hela veckan. Fast 6 ägg för oss 4 och med grädde som du gör. Ibland tar jag bort grädden men lägger ner röd paprika, som saftar av sig lagom!
(trägaffel hör ihop med äggröra för mig!)Parmesan är också gott i men mer lunchig smak tycker jag.

12:06 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

var dags glimtaren: åh, jag kommer ihåg att er frukost verkar alldeles otroligt mysig och god! Parmesan är verkligen gott till ägg.

9:43 PM  

Post a Comment

<< Home