Friday, April 13, 2007

Cykeltur med bullpaus



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Solen skiner, luften är mild och jag är ledig med barnen. Perfekt att cykla på upptäcktsfärd bland kvittrande fåglar, nyvaknade blommor och späda blad. På förmiddagen hade vi bakat bullar som naturligtvis fick följa med på vår tur. Efter cirka fem minuters cyklande stannade vi och fikade under en ståtlig alm (det var en bedrift att klara bullarna så länge kan jag säga). Sedan var vi ute hela eftermiddagen. Alldeles underbart! Väderprognosen lovar fint väder i helgen på många platser, så packa fikakorgen med egenbakat eller köpt. Det viktigaste är att hinna njuta av våren. De här bullarna har lång jästid, så de kräver viss framförhållning. Receptet är ett klassiskt recept som jag fått av min mamma, men det kommer troligen från "Sju sorters kakor". I stället för vetemjöl använde jag dinkelmjöl som jag gillar bättre.

RIMBOBULLAR 25 st
25 g jäst
2 dl kallt mjölk
200 g rumstempererat smör
1 msk socker
ca 6 dl vetemjöl eller siktat dinkelmjöl
Fyllning:
75 g rumstempererat smör
1 msk socker
1-2 tsk vaniljsocker
Pensling och garnering:
1 ägg
pärlsocker, mandelspån eller finhackad mandel

Ugnstemperatur 250°C.
Blanda först ihop fyllningen så att den är klar. Sen bulldegen.
Rör ut jästen med lite av mjölken. Tillsätt resterande mjölk, rumstempererat smör, socker och vetemjöl. Arbeta samman till en smidig deg. Kavla ut den till en stor fyrkant, 40x40 cm. Skär den i fyrkanter, 8x8 cm. Lägg sedan en liten klick fyllning i mitten på varje fyrkant. Nyp ihop och lägg i pappersformar. Låt bullarna jäsa ca 2 timmar i rumstemperatur. Pensla med ägg, strö på strösocker eller mandel. Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter.

8 Comments:

Blogger Ilva said...

Rimbo. Mycket lànge symboliserades helvetet på jorden (för mig)av en lördagseftermiddag i Rimbo...

7:20 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: ojdå, jag är ledsen. Inga bullar för din del då.

9:42 AM  
Blogger Tankevågor said...

Har aldrig bakat just bullar med dinkel. Det ska jag göra nästa gång. Undrar egentligen varför de heter Rimbobullar?

Du har så rätt, det gäller att njuta nu av våren. :)

12:14 PM  
Blogger Linda said...

Vad härligt det låter! I det vackra vädret.

4:12 PM  
Blogger Ilva said...

inte vara ledsen, det var bara bra att veta var man INTE skulle aka!

4:27 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: jag väljer ofta dinkel framför vetemjöl, t o m i pannkakor. Ja, varför heter bullarna så?
linda: ja, det var en riktig gulddag!
ilva: jag är klart nyfiken på vad en lördagseftermiddag i Rimbo innehöll. Men till Rimbos förmån får jag väl säga att bullarna faktiskt är goda.

10:23 PM  
Blogger Carolina said...

Jag kan nog hålla med Ilva om att Rimbo är ett av de tråkigaste ställen jag har varit på (förlåt, alla Rimbo-bor!). Men bullarna är goda. Jag ska också prova att göra dem på dinkel, tack för tipset!

6:44 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

carolina: tänk att de oskyldiga bullarna väcker så mycket känslor. Men de är goda!

10:46 PM  

Post a Comment

<< Home