Wednesday, May 02, 2007

Soppa med gröna linser & tomat



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Lång helg med firande av alla de slag. Flera födelsedagsbarn i olika åldrar runt omkring mig har uppvaktats på olika sätt; fikakorg på en solig trappavsats, öppet hus med godsaker och middag på restaurang. Dessutom har det varit Cyberkockshelg med ettårsjubileum och många roliga bidrag. Så har det förstås varit Valborgsmässoafton med obligatoriskt kyligt väder. Även idag fortsätter vädret att gäcka, ena stunden lyser solen och nästa stund lägger sig molnen som ett täcke över himlen. Så jackan har åter tagits fram ur garderoben och en soppa till middag blir perfekt.

SOPPA MED GRÖNA LINSER & TOMAT, 4 pers.
Ca 2 dl linser, blötlagda minst 30 minuter
1 gul lök, finhackad
1 morot, grovriven eller finhackad
olivolja
2 potatisar, tärnade
ca 1 1/2 liter grönsaksbuljong
1 brk krossade tomater (400 g)
örtsalt, basilika
1 vitlöksklyfta, pressad
1 msk honung
pressad citron efter smak

mezeyoghurt som tillbehör

Låt linserna ligga i blöt minst 30 minuter. Fräs den hackade löken i lite olja tills den är genomskinlig. Lägg ner de rivna morötterna och fräs en stund till. Häll bort vattnet från de blötlagda linserna och tillsätt linserna till grönsakerna. Lägg ner potatistärningarna, rör om och fräs en liten stund. Häll i buljongen och de krossade tomaterna. Krydda med örtsalt och basilika. Koka upp och låt koka under lock ca 30 minuter. Mot slutet av koktiden, pressa ner vitlöksklyftan. Kontrollera att linserna är färdigkokta. Smaka av med honung och pressad citronsaft och ev mer örtsalt. Servera soppan med gott bröd och gärna mezeyoghurt att toppa med. På bilden syns solroskärnor som jag gärna strör över lite här och var.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är perfekt för såååå kallt väder... Jag tycker mycket om linser.
Ciao.

7:05 PM  
Blogger Carolina said...

Åh, det lät gott! Jag gör oftast mina linssoppor på röda linser, men jag ska nog prova gröna nästa gång. Honung i lät inte dumt alls!

10:06 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

orchidea: solen skiner men vindarna är iskalla. Burr!

carolina: jag brukar använda röda linser eftersom de kokar snabbt. De blir krämiga vilket mina barn gillar. Gröna linser blir mer tuggiga, det gillar jag.

9:41 AM  
Blogger Ilva said...

Jag gillar verkligen honungstouchen, det måste jag testa!!

10:55 AM  
Blogger Birgittas minnen said...

Vilken tur att jag hittade dej, den soppan ska jag göra idag och bjuda min man på lunch. Jättebra! Jag länkar till dej, så jag hittar tillbaka.

8:00 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: honungen och citronen balanserar vararandra bra och ger linserna en fräsch smak. Testa det!

birgitta: välkommen hit! Då hoppas jag verkligen att ni blir nöjda med soppan och att lunchen blir trevlig! Kul att du länkar.

9:25 AM  

Post a Comment

<< Home