Wednesday, April 25, 2007

Smörgås med kronärtskocka & mozzarella



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Dags igen för Cyberkocken! Den här månaden är det 1-årsjubileum för matlagningstävlingen som Ilva drog igång förra våren. Det är också hos henne du hittar ingredienslistan och info. Hon vann aprils upplaga av tävlingen med en underbar meny och vad passar väl bättre än att hon är värd för denna jubileumsomgång. Då gjorde jag en sallad med kronärtskockshjärtan. Idag lägger jag in en bild på en matig smörgås jag gjorde med de kronärtskockshjärtan som blev över. Det är lite överdrivet att marinera kronärtsskockor för att göra en smörgås, men en god lunchmacka om man råkar ha sådana som står i kylen oanvända.

SMÖRGÅS MED MARINERADE KRONÄRTSKOCKSHJÄRTAN
1 grovt bröd
ev någon variant av smör
rucola, några blad
kronärtskockshjärtan, marinerade i olja, citron, örtsalt
körsbärstomater
mozzarella, några skivor

Skölj kronärtsskockshjärtana i vatten och låt de rinna av ordentligt. Krydda med örtsalt, pressa lite citronsaft över dem och häll över lite olivolja. Låt stå och dra ett tag. Tag ett gott bröd, bred ev lite smör eller liknande på brödet, lägg på rucola, varva kronärtskockshjärtan och skivor av mozzarellaost, lägg på lite halverade körsbärstomater, krydda efter smak – klart att äta!

3 Comments:

Blogger Lella said...

Låter gott!
Ska bli spännande att se vad alla cyberkockar hittar på. Tävligen var en nyhet för mig och en rolig sådan :o)

7:00 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lella: du skulle kanske ta och vara med. Du har ju med mat i din fina blogg - ibland i alla fall. Tyvärr fungerade inte länkningen, jag vet inte varför. Nåja till Ilva och aglio & olio hittar alla.

9:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!

Jag lade till en länk till ditt recept från vår huvudsida för kronärtskocka när vi uppdaterade den.

Läken till den finns i URL-fältet.

Lycka till din blogg!

Vänliga hälsningar
Hans

12:15 PM  

Post a Comment

<< Home