Sunday, April 29, 2007

Cyberkocken - Laxspett på grönsaks & fruktbädd


laxspett
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Trots en helg fylld av födelsedagar och firanden, har jag försökt hinna med ett bidrag till Cyberkocken. Är det jubileumsomgång är det extra kul med många bidrag! Första gången jag var med i tävlingen var faktiskt för ett år sedan då jag fick gästspela hos Ilva. Tävlingen är en kul idé och de förvalda ingredienserna ger inspiration att laga annorlunda rätter än man brukar. Ingredienserna den här omgången: lax, fänkål, sesam och något bär, kändes som självklara smakkombinationer, lätta att matcha. Det är en enkel rätt att göra, ändå är den både god och festlig!

LAXSPETT PÅ GRÖNSAKS & FRUKTBÄDD
Fänkålsstånd, i klyftor
Morötter, i stavar
Olivolja
Örtsalt
Timjan
Blandad sallad, gärna med inslag av rucola
Apelsiner, fileade klyftor i bitar
Jordgubbar, skivade
Laxfilé, ca 150 g/person (jag fuskade och tog färdiga spett som fanns i min frys)
örtsalt, svartpeppar
Dressing: Olivolja, balsamvinäger, örtsalt, sesamfrön

Sätt ugnen på 200°c. Ansa och skär fänkålen i tunna klyftor. Skala morötterna och skär dem i kraftiga stavar. Lägg i en ugnsfast form. Ringla över olivolja, krydda med örtsalt och timjan. Rör om och sätt in i ugnen, ca 20-30 minuter. Blanda dressingen. Förbered laxen till spetten. Skär i kuber eller långa filébitar och trä på upp på spett.
När grönsakerna är klara, kan de gärna svalna lite. Gör i ordning en salladsbädd på ett uppläggningsfat, lägg ut fänkål och morötter, sprid ut bitar av apelsin och skivor av jordgubbar. Ringla över dressingen. Stek eller grilla laxspetten. Krydda med örsalt och svartpeppar. Låt de rinna av på hushållspapper. Lägg sedan spetten snyggt på salladen. Vill du, kan du förstås ha salladen för sig och spetten för sig.) Smaklig måltid!

15 Comments:

Blogger Ilva said...

Tack Eva! Det ser verkligen gott ut!

4:15 PM  
Blogger lumumma said...

Wow, vilka härliga smaker. Jag är väldigt förtjust i lax ... :P

10:22 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: tack ilva. Det är gott!

lumumma: smakerna är suveräna ihop. Ovanligt med lax hos mig då jag mest äter vegetariskt, men fisk äter jag ibland och tycker att det är gott.

11:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oj det låter väldigt smaskigt!

9:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mums, ha en läcker Valborg.

10:29 AM  
Blogger Linda said...

Härligt med jordgubbar och lax, det har jag aldrig provat! Jag har en bit lax kvar som jag tänkte använda till det tävlingsreceptet som faller mig bäst i smaken...

11:53 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kaleen: Det blev väldigt gott med jordgubbar och apelsin, tycker jag.

hannele: ha det så bra själv. Du firade väl med bland annat sima kan jag gissa!

linda: jag tror att du får svårt att välja. Jag har sett en hel del gott på sidorna!

11:49 AM  
Blogger Tankevågor said...

Ska bara tala om att jag var inne och röstade på dig. Det ser så gott och somrigt ut med laxspett och alla grönskaer och frukt. Mums! :-)

5:31 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: tusen tack för det, vad glad jag blir!

9:33 PM  
Blogger Åsa said...

Vad kul att du blandar frukt och grönsaker i maten. Jag tycker det friskar upp och det blir ofta spännande smakupplevelser. Kanske är det vår vegetariska ådra som tillåter oss mixa och trixa lite extra :) Verkar riktigt smaskens!

11:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mm,, mumsigt! Gillar kombinationerna!

1:09 PM  
Blogger natz said...

det ser verkligen gott ut, salladen ser så härligt somrig och fräsch ut. lycka till i tävlingen!

4:14 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: ja, jag gillar det. Kanske stämmer din teori för är man vegetarian blir ju grönsakerna lätt det viktigaste.

brazilianlinda: mm, det är gott. Kul att du hade ett frukostförslag som tävlingsbidrag. Det var ovanligt!

natz: tack och tack! Jordgubbar är somrigt.

5:30 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Det här tyckte jag såg jättegott ut så du fick en röst av mig. =)

11:05 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kinna: tack så väldigt mycket för det! Jag gillar ditt bidrag skarpt också, kan jag säga!

12:40 PM  

Post a Comment

<< Home