Wednesday, May 09, 2007

Ut och spana efter mer ogräs!


Alliaria petiolata
Originally uploaded by nässelblom & choklad.
De små vita blommorna som syns på bilden med kirskålspaj är löktravsblommor. Löktrav är ett av Stockholms vanligaste ogräs, så här är svårigheten att hitta den på platser utan trafik. Löktrav växer längs kusten en bit norrut, men i övriga landet är den ovanlig. Både blommorna och bladen har en stark löksmak. Gnugga ett blad mellan fingrarna så känner du lökdoften. Smaken är bäst under våren och försommaren, sedan blir den för kraftig. Bladen passar att krydda salladen med eller att blanda i ett örtsmör.

LÖKTRAVSSMÖR
100 g rumsvarmt smör
1-2 tsk pressad citron
2-3 msk hackade löktravsblad
örtsalt

Skölj löktravsbladen och låt de rinna av ordentligt. Finhacka dem. Rör smöret mjukt. Tillsätt pressad citron, örtsalt och hackade löktravsblad efter smak. Servera smöret lite mjukt, upplagt i en skål. Eller lägg smöret på smörpapper och forma en rulle som sedan får stelna i kylen. Skär smöret i skivor när du serverar det. Passar till kokta eller grillade grönsaker, grillat eller stekt kött/fisk eller till bakad potatis.

5 Comments:

Blogger Ilva said...

Jag undrar om vi inte har det här med, måste googla lite

2:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: ingen aning. Vad jag vet har jag inte sett löktrav i Italien, men jag har inte heler varit fokuserad på att leta. Det finns ju annat som är gott att använda, men det är kul att ta vara på sådant som växer nära i stället för att gå till affären.

9:17 AM  
Blogger Linda said...

Jag har sett löktrav överallt, nu när jag har tittat! Ska kolla på landet också i helgen.

6:09 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

linda. ja, börjar man titta finns det överallt. Ha det så skönt på landet!

10:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej! Hoppas kunna nå dig via din blogg. Jobbar med ett projekt och skulle jättegärna vilja använda en bild du tagit. Kan du kontakta mig? info@mindmade.se, mvh karin

9:32 AM  

Post a Comment

<< Home