Wednesday, May 16, 2007

Dadlar är bäst!



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Favorit är den lilla dadelbollen. Jag tror att det beror på att dadlar har en väldigt söt, mild smak som passar bra ihop med kokos, men också på att den är renast i smaken. De andra har jag blandat med fler ingredienser. Solrosfrön är goda i bars, men blev för sträv här. Hasselnötter och kakao, kan nog bli bra smaksättare, men proportionerna behöver testas mer. De här sötsakerna passar till en kopp gott te och kanske en skål med pistagenötter och mandlar. Mums!

DADELGODIS, ca 10 små bollar
15 torkade dadlar, urkärnade och ev blötlagda
(ta aprikoser eller fikon om du gillar dem bättre)
kokosflingor

Kärna ur dadlarna och blötlägg dem eventuellt. De blir mer lättsmälta om de är blöttlagda, mjuka och väldigt goda. Nackdelen är att de blir klibbiga, men de på bilden är gjorda på det sättet. Jag prövade även utan blötläggning, de blev också goda, men lite torrare och av det skälet mer lättrullade. Välj själv vilka egenskaper du tycker är viktigast.
Om dadlarna är blötlagda, låt de rinna av ordentligt i en sil innan du använder dem. Kör till en massa i matberedaren. Forma till bollar och rulla i kokos. Förvaras svalt.

6 Comments:

Blogger Ilva said...

Det här öppnar ju en helt ny värld av möjligheter! Min hjärna har redan gått igång på smaksättningar. Har du provat med fikon? Om ja, hur blev det?

7:10 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: ja, jag har provat med fikon men i kombination med hasselnötter och kakao. Jag tycker att det blev gott, men andra tyckte smaken var för kraftig. Jag ska testa vidare för jag gillar verkligen fikon. De innehåller dessutom kalcium och är basiska. Nu ska jag ut i skogen med sex andra familjer på äventyr. Men först ska vi handla mat för trettio personers frukost, lunch och middag i fyra dagar.....oj, oj, oj........

8:16 AM  
Blogger Birgittas minnen said...

Hej, jag har prövat din kirskålspaj och den blev jättegod och även hallondesserten. Jag har skrivit om det i min blogg och rekommenderat matsugna bloggare till dej.

8:07 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

birgitta: vad kul! Tack för det.... Jag har varit bortrest några dagar och inte hunnit med att uppdatera.

1:43 PM  
Blogger Husmodern said...

Den SER god ut, även om jag inte gillar dadlar... De kanske är så nyttiga att man får äta dem till vardags..? Isf kan jag också tänka mig att göra såna..

4:53 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

husmodern: det är lite lurigt att de liknar chokladbollar, man kan få fel signaler. Bollarna innehåller en hel del nyttigt och är förstås bättre än andra sötsaker. Dock är de väldigt söta och inget man ska vräka i sig.

3:41 PM  

Post a Comment

<< Home