Wednesday, May 16, 2007

Fruktgodis



Originally uploaded by nässelblom & choklad.
Jag har experimenterat med sötsaker gjorda av torkad frukt. Längst fram dadelbollar med kokos, i mitten hackade hasselnötter blandade med fikon och kakao och längst bak aprikoser, solroskärnor och kokos. Torkad frukt är väldigt söt, men ger ändå bättre energi än vanligt godis. Dessutom innehåller de vitaminer och mineraler. Nu tror jag inte att några barn vill byta ut sitt lördagsgodis mot dessa, men kanske kan de passa vid något annat tillfälle när lite snabb energi behövs. Återkommer senare med smakpanelens utlåtande!

5 Comments:

Blogger Åsa said...

Jag skulle gärna äta en och annan av dina godisbollar! Har smakat dadel- och kokosbollar på ett kafé här i närheten och jag njöt för fulla muggar. Men hur får du ihop dom? Dadlar är ju så kladdiga och fastnar bara på fingrarna...

11:46 AM  
Blogger lumumma said...

Å, vad gott. Häromdagen gjorde jag mellanmåls-barer med liknande idé. Gillar den kladdiga men ändå fasta, lite sega konsistensen.

12:10 PM  
Blogger Viktoria said...

Torkade-frukt-bollar-med-nötter är ju bara så gott; jag är snuskigt förtjust i det. Vill höra mer!

9:45 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: jag önskar att jag skulle kunna skicka dem till dig via min dator. Suveränt att de har sådana på ett kafé nära dig! Blötlagda blir de klibbiga, fast väldigt goda.

lumumma: nu har jag sett dem i din blogg. Jag har gjort liknande jättegoda bars.

viktoria: visst är det gott. De med dadlar blev riktigt goda.

10:56 PM  
Blogger Brazilian Linda said...

Vad gott!
Jag brukar ha i en massa sesamfro,linfo och annat jox nar jag gor chokladbollar, det blir supergott! Lite svart att hitta dadlar har, om de hittar ar de dyra, men jag ska halla ditt reept i minnet.
Din sida ar sa fin nu med alla bilder :)

7:11 PM  

Post a Comment

<< Home